Analytics

Bu Blogda Ara

4 Temmuz 2011 Pazartesi

Fiat Fiorino 1.3 M.jet Emotion: 'Yeni motor iyi gelmiÅŸ!'

Fiat Fiorino ismini bir çoğumuz ilk defa 2007 yılında duyduk. PSA grubu ile Fiat ortaklığında geliştirilen Minicargo projesi sonucunda ortaya çıkan üç modelden biri olan Fiorino, aslında modelin üçüncü jenerasyonunu temsil ediyor. Grande Punto ve Opel Corsa ile aynı platformu paylaşan araçlar, Fiat Fiorino, Citroen Nemo, Peugeot Bipper olmak üzere üç farklı logoyla banttan iniyorlar.

Markaların maliyet düşürme çalışmalarının bir diÄŸer sonucu olan SCSS platformu, Fiat ile GM’in beraber çalışmasıyla geliÅŸtirildi. Düşük yakıt tüketimleri ve geniÅŸ kullanım alanları sayesinde ülkemizde büyük ilgi gören modellerden birisi olan Fiorino, geçtiÄŸimiz günlerde yeni motoruna kavuÅŸarak kardeÅŸlerinden bir adım öne geçti.





Tasarım
Fiat bu aracı tanıtırken ‘Ticaretin yakışıklısı’ sloganını kullanmıştı. Gerçekten Minicargo projesiyle ortaya çıkan araçlar alıştığımız ticari araçlardan çok daha alımlı görünüyorlar. Test aracımızdaki gibi üst donanım seçeneÄŸi ile satın alındığında gelen gövde rengi tamponlar, alüminyum alaşımlı jantlar ve tavan barlarıyla Fiorino hiç ticari araç gibi görünmüyor. Fiorino Combi versiyonlarında bagaj kapağı yukarıya doÄŸru açılan bir yapıya sahip. Dar alanlarda problem oluÅŸturan bu tasarım sayesinde 356 litrelik bagaja büyük bir yükleme aÄŸzı yaratılmış. Fiorino 3864 mm uzunluÄŸa ve 1716 mm geniÅŸliÄŸe sahip.





İç mekan
Kullanışlılığa önem verilerek tasarlanmış iç mekanda Fiat otomobillerinden tanıdığımız kumanda elemanları bulunuyor. Bir ticari araç için sportif sayılabilecek direksiyonunu binek Fiat modellerinden bire bir alan Fiorino’nun ses sistemi de çok tanıdık. Bluetooth telefon baÄŸlantısı ve USB’den müzik çalabilen MP3 çalarlı teyp direksiyon üzerinden de kontrol ediliyor. Fiorino konsolunun üst kısmındaki yapı evraklara ve küçük eÅŸyalara ev sahipliÄŸi yapabiliyor. Yolcularına sunduÄŸu yüksek oturma pozisyonu ve yüksek yapılı tavan yapısı sayesinde ferah yolculuklara imkan tanıması Fiorino’nun tercih edilmesinin en büyük nedenlerinden. Sert plastik malzemelerin kullanımı binek kullanım için bir eksiklik gibi görülse de kolay temizlenebilmesi sayesinde ticaretle uÄŸraÅŸanların iÅŸini kolaylaÅŸtıracağı kesin.




Motor
Fiat’ın ödüllü motor teknolojisi Multijet’i kullanan Fiorino, yeni motoruna kavuÅŸtu. Eski 75hp’lik ünite yenilenen versiyonla deÄŸiÅŸtirilmiÅŸ. Yeni motor 4000 d/d’de 95 hp güç üretiyor. 200 Nm’ye çıkartılan torkunu 1500 d/d ‘de veren ünite, maksimum torkunu 75 hp’lik seçenekten 250 d/d daha erken üretiyor. 0-100 km/s hızlanması fabrika verilerinde verilmeyen araç, bizim ölçümlerimizde 13,4 saniyede 100 km/s hıza ulaÅŸtı. Yeni motorla birlikte Fiorino’nun maksimum hızı 155 km/s’den 170 km/s’e çıkmış. Testimiz süresince 5.5 lt/100 km ortalama yakıt tüketen Fiorino, 1200 kg ağırlığına raÄŸmen ekonomisini kanıtladı. Tabi bu ortalamanın yakalanmasında start-stop sisteminin payını da unutmamak gerekli.


Konfor ve yol tutuÅŸ
Önde bağımsız MacPherson, arkada ise yarı bağımsız amortisörler kullanan Fiorino, ticari araçlardan beklenilen konforun fazlasını sunuyor. Arkada oturan yolcular binek otomobilden inip Fiorino’ya bindiklerinde biraz fazla zıpladıklarını düşünecekler ama unutulmamalı ki bu araç ticari amaçlarla üretildi.  Arka koltukların dik yapılı sırtlıkları da bir miktar konfor sorunu yaÅŸatabiliyor. Bu koltuklarda eÄŸim ayarı olsaydı çok daha iyi olurdu. Ayrıca arka koltuklarda oturanların cam açma lüksü sadece iki parmakla kısıtlı. Dışarıya doÄŸru itilerek açılan camlar aÄŸabeyi Doblo’daki gibi elektrikli deÄŸil. İç mekana az miktarda motor ve rüzgar sesi alan araç boyutlarına göre sunduÄŸu baÅŸarılı iç hacmiyle beÄŸenimizi kazandı. Sayısı ve hacmi yeterli eÅŸya gözleri kullanışlılığı arttırıyor.

Yol tutuÅŸ konusunda çok zorlanmadıkça tedirgin etmeyen Fiorino bu disiplinde otomobiller ile karşılaÅŸtırılmamalı. Yüksek yapısının dezavantajını ani manevralarda gören araç tekrar yola girmekte zorlanıyor. Standart sunulmayan ESP sistemi Fiorino’da seçilmesi gereken donanımlardan. Dozlaması iyi fren sistemi sayesinde sorun yaratmadan durabilen Fiorino, binek otomobillere yakın fren performansı sunuyor.   
Güvenlik
Fiat Fiorino’nun EuroNcap çarpışma testine katılımı bulunmuyor. TofaÅŸ’ın Bursa’daki fabrikasında Fiorino ile birlikte üretildiÄŸi Citroen Nemo ise, geçtiÄŸimiz günlerde girdiÄŸi EuroNcap çarpışma testinden üç yıldız alabilmiÅŸti. Fiorino Combi’de sadece sürücü hava yastığı standart sunuluyor. Test aracımızdaki Emotion versiyonda ise yolcu ve yan hava yastıkları da standart donanımda.




Yorum - Selim ERKEK
TofaÅŸ fabrikasının tarihinde önemli bir yeri olan Minicargo projesi baÅŸarıya ulaÅŸtı. Üç farklı markaya üretilen binlerce araç tüm dünyada önemli satış rakamları yakalıyor. Åžehir hayatına uyum saÄŸlayan boyutları ve saÄŸlamlığını kanıtlamış motoru Fiorino’nun en büyük avantajları. Yeni motor, özellikle sollamalarda Fiorino sürücüsüne gücünü hissettiriyor ancak düşük devirlerdeki cansızlık hala devam etmesi can sıkıcı. Aracı rahat kullanabilmek için Multijet motorun karakterine alışıp devri bir miktar yüksek tutmak gerekiyor. Bunun dışında test aracımızın dış görüntüsü ve donanımları onun ticari kullanımdan çok binek kullanım için hazırlandığını belli ediyordu. Fiorino’nuzu tanıdıktan ve onun sürüş karakterini yeterince bildikten sonra iyi vakit geçirmemeniz imkansız.



Teknik Özellikler
Motor:1,3 Multijet  
Motor Hacmi:1248 cc 
Silindir Adedi:4 
Maksimum Güç:95 hp 4000 d/d 
Maksimum Tork: 200 Nm 1500 d/d 
Performans  
 0-100 km/s Hızlanma13,4 s
 Maksimum Hız:170 km/s
   
Frenler  
 Ã–n:Disk
 Arka:Kampana
   
Yakıt Türü Dizel
Yakıt Tüketimi  
 Åžehir İçi:5,2 lt
 Åžehir Dışı:3,8 lt
 Karma:4,3 lt
 Test:5,5 lt
   
Boyutlar  
 Uzunluk:3864 mm
 GeniÅŸlik:1716 mm
 Yükseklik:1721 mm
 Dingil Mesafesi:2513 mm
 Bagaj Hacmi:356 lt
 Yakıt Depo Kapasitesi:45 lt
 BoÅŸ Ağırlık:1200 kg
 Lastik Boyutu:195/55 R16

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder