İngiliz üretici Land Rover’ın 1997 yılında tanıttığı Freelander, kompakt SUV sınıfının ilk üyelerinden. Land Rover’ın BMW bünyesine katıldığı dönemlere rast gelen ilk nesilde, BMW ve Rover motorları kullanılmıştı.
Özellikle 1.8 litrelik benzinli motorun bazı kullanıcıların başını oldukça fazla ağrıttığını biliyoruz. 3 ve 5 kapılı karoser seçenekleriyle satılan ilk nesil en çok satılan SUV’lar listesinde üst sıralarda yer aldı. 2000 yılında Ford’a satılan marka, 2008 yılında tekrar el değiştirerek Hintli Tata’nın kontrolüne geçti. 2006 yılında tanıtılan Freelander 2, geçtiğimiz günlerde ufak çaplı bir makyaj operasyonu geçirdi. Ülkemizde 190 ve 150 hp güç üreten iki dizel motor seçeneği ile satılan araç, giriş motorlu versiyonu ile testimize konuk oldu.Freelander çizgilerine sadık kalınarak geliştirilmiş ikinci nesil daha modern bir tasarımla karşımıza çıktı. Makyajdan sonra aracın ön tamponunda ve ızgarasında hafif değişiklikler yapılmış. Sis farlarında da ufak değişikliğe gidilen aracın yenilendiğini anlamak zor… Tampon ve kapıların altlarında kullanılan plastik kaplamalar Freelander’ın zorlu yollarla başa çıkabileceğinin işaretlerini veriyor. Yüksek yapısı sayesinde trafikte oldukça iri görünen aracın bakışları ağabeylerinden alınmış gibi. 4500 mm uzunluğa sahip Freelander, BMW X3’den 14,8 cm daha kısa fakat 12,4 cm daha geniş bir araç. 31 derece yaklaşma ve 34 derece uzaklaşma açısı sunan Freelander’la, 50 cm derinliğindeki sulardan geçebilirsiniz. Freelander, bagaj örtüsü kapalıyken tavana kadar yükleme durumunda 755 litrelik hacim sunuyor. Test aracımızda bagaj örtüsünün standart donanımda sunulmamasını da garipsedik.
Öncelikle test aracımızın Freelander’ın baz donanım seçeneği olduğunu belirtmeliyiz. Bu, orta konsolda gördüğünüz büyük boşluğu açıklıyor. Freelander’ın içerisine bakara arazi ustası atalarının izlerini görebilirsiniz. Orta konsol bir arazi aracında olması gerektiği gibi şekillendirilmiş. Basit görünen ses sistemi bu haliyle bile oldukça kaliteli ses verirken, opsiyon listesindeki Alpine versiyonla da satın alınabiliyor. Vites kolunun hemen önündeki kısımda yokuş aşağı iniş sistemi ve ESP sisteminin kontrol butonları yer alıyor. XS ve HSE donanım paketlerinde bu kısımda ‘Terrain Response’ arazi kumandasının da yer aldığını belirtelim. Freelander’ın iç mekanında kullanılan sert plastik malzemeler bile ucuz hissi vermiyor ve işçilik kusuru bulunmuyor. Cam tavana sahip test aracımız, açık renkli döşemelerin de etkisiyle ferah bir iç mekana sahipti.
Motor
Freelander ülkemizde sadece 2.2 litrelik turbo dizel motorla satılıyor. 150 ve 190 hp olmak üzere iki farklı güç seçeneğiyle satılan ünite Ford ve PSA grubunun ortak çalışmasıyla elde edilmiş. 4000 d/d’de 150 hp güç üreten dizel motor 1900 d/d’dan itibaren 420 Nm’lik tork çıkışı sunuyor. 2 tona yaklaşan ağırlığına sahip Freelander’ı yüksek torku sayesinde başarılı bir şekilde hareket ettiren ünite, gücünü 6 kademeli otomatik şanzımanla yere aktarıyor. 0-100 km/s hızlanmasını 10,5 saniyede tamamlayan Freelander, 191 km/s maksimum hıza ulaşabiliyor. Freelander testimiz süresince 9 lt/100 km ortalama yakıt tüketti.
Konfor ve yol tutuş
Freelander’da kullanılan orta sertlikteki süspansiyonlar yoldan gelen darbeleri başarılı bir şekilde emerken gerekli yol tutuşun sağlanmasına da yardımcı oluyorlar. Başarılı koltuk yapısı sayesinde araç içerisindekiler yorulmadan uzun yolculuklar yapabiliyor. Araç yüksek hızlarda içeriye yoğun rüzgâr sesi alsa da genel olarak sessiz bir yapıya sahip. Arka koltuklarda sunulan diz mesafesi ise C segmenti araçlardan çok farklı değil.
Hassas bir direksiyon sistemine sahip olması Freelander’ın kullanımını oldukça zevkli hale getiriyor. Neredeyse kompakt hatchbackler kadar iyi yol tutan aracı yol dışına çıkarmak için bir hayli fazla zorlamanız gerekli. Zaten işi abarttığınızda Freelander’ın elektronik sistemleri müdahale etmekte gecikmiyor ve aracın burnunu yola sokuyor.
Freelander, sürücüsünü asfalt üzerinde memnun ettiği kadar asfalt dışında da üzmüyor. Test aracımızda Terrain Response sistemi olmamasına rağmen aşırı zor olmayan şartlardan alnının akıyla çıkmayı başardı.
Land Rover ailesinin şimdilik en küçüğü olan Freelander, konfor özelliklerinin yanı sıra çok başarılı yol tutuşuyla da beğenimi kazandı. Bu araçla aynı dönemde teste aldığımız Mercedes ML’den inip Freelander’a bindiğimde direksiyon sisteminin bir aracın sürüş karakterine ne kadar fazla etkisi olduğunu daha iyi anladım. Freelander’ın hassas direksiyonu sınıfının en iyilerinden biri. 2.2 litrelik motorun tüketim değerleri de oldukça başarılı. Şehir dışında tüketimi 7 litrenin altına düşürebilmek bu boyuttaki bir araç için oldukça etkileyici. İç mekanın basit görüntüsü ve sunroofdan gelen rüzgar sesi hoşuma gitmeyen kısımlardan. Asfalt üzerinde kendinin kanıtlayan araçla, yol dışına da çıktık. Diğer şehir SUV’larından çok daha başarılı arazi açıları sayesinde rahatça hareket izni veren Freelander, insanı sürekli araziye girmeye teşvik ediyor. Freelander sahibi olduktan sonra kendinizi her hafta şehirden kaçıp, zorlu noktalara ulaşmaya çalışan biri olarak bulabilirsiniz.
Teknik Özellikler | ||
Motor: | 2,2 | |
Motor Hacmi: | 2179 cc | |
Silindir Adedi: | 4 | |
Maksimum Güç: | 150 hp 4000 d/d | |
Maksimum Tork: | 420 Nm 1750 d/d | |
Performans | ||
0-100 km/s Hızlanma | - s | |
Maksimum Hız: | - km/s | |
Frenler | ||
Ön: | Disk | |
Arka: | Disk | |
Yakıt Türü | Dizel | |
Yakıt Tüketimi | ||
Şehir İçi: | 9,7 lt | |
Şehir Dışı: | 5,7 lt | |
Karma: | 7 lt | |
Test: | 9 lt | |
Boyutlar | ||
Uzunluk: | 4940 mm | |
Genişlik: | 1881 mm | |
Yükseklik: | 1416 mm | |
Dingil Mesafesi: | 2874 mm | |
Bagaj Hacmi: | 755 lt(tavana kadar) | |
Yakıt Depo Kapasitesi: | 69 lt | |
Boş Ağırlık: | 1905 kg | |
Lastik Boyutu: | 235/65 R17 |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder