Analytics

Bu Blogda Ara

4 Temmuz 2011 Pazartesi

Fiat Fiorino 1.3 M.jet Emotion: 'Yeni motor iyi gelmiş!'

Fiat Fiorino ismini bir çoğumuz ilk defa 2007 yılında duyduk. PSA grubu ile Fiat ortaklığında geliştirilen Minicargo projesi sonucunda ortaya çıkan üç modelden biri olan Fiorino, aslında modelin üçüncü jenerasyonunu temsil ediyor. Grande Punto ve Opel Corsa ile aynı platformu paylaşan araçlar, Fiat Fiorino, Citroen Nemo, Peugeot Bipper olmak üzere üç farklı logoyla banttan iniyorlar.

Markaların maliyet düşürme çalışmalarının bir diğer sonucu olan SCSS platformu, Fiat ile GM’in beraber çalışmasıyla geliştirildi. Düşük yakıt tüketimleri ve geniş kullanım alanları sayesinde ülkemizde büyük ilgi gören modellerden birisi olan Fiorino, geçtiğimiz günlerde yeni motoruna kavuşarak kardeşlerinden bir adım öne geçti.





Tasarım
Fiat bu aracı tanıtırken ‘Ticaretin yakışıklısı’ sloganını kullanmıştı. Gerçekten Minicargo projesiyle ortaya çıkan araçlar alıştığımız ticari araçlardan çok daha alımlı görünüyorlar. Test aracımızdaki gibi üst donanım seçeneği ile satın alındığında gelen gövde rengi tamponlar, alüminyum alaşımlı jantlar ve tavan barlarıyla Fiorino hiç ticari araç gibi görünmüyor. Fiorino Combi versiyonlarında bagaj kapağı yukarıya doğru açılan bir yapıya sahip. Dar alanlarda problem oluşturan bu tasarım sayesinde 356 litrelik bagaja büyük bir yükleme ağzı yaratılmış. Fiorino 3864 mm uzunluğa ve 1716 mm genişliğe sahip.





İç mekan
Kullanışlılığa önem verilerek tasarlanmış iç mekanda Fiat otomobillerinden tanıdığımız kumanda elemanları bulunuyor. Bir ticari araç için sportif sayılabilecek direksiyonunu binek Fiat modellerinden bire bir alan Fiorino’nun ses sistemi de çok tanıdık. Bluetooth telefon bağlantısı ve USB’den müzik çalabilen MP3 çalarlı teyp direksiyon üzerinden de kontrol ediliyor. Fiorino konsolunun üst kısmındaki yapı evraklara ve küçük eşyalara ev sahipliği yapabiliyor. Yolcularına sunduğu yüksek oturma pozisyonu ve yüksek yapılı tavan yapısı sayesinde ferah yolculuklara imkan tanıması Fiorino’nun tercih edilmesinin en büyük nedenlerinden. Sert plastik malzemelerin kullanımı binek kullanım için bir eksiklik gibi görülse de kolay temizlenebilmesi sayesinde ticaretle uğraşanların işini kolaylaştıracağı kesin.




Motor
Fiat’ın ödüllü motor teknolojisi Multijet’i kullanan Fiorino, yeni motoruna kavuştu. Eski 75hp’lik ünite yenilenen versiyonla değiştirilmiş. Yeni motor 4000 d/d’de 95 hp güç üretiyor. 200 Nm’ye çıkartılan torkunu 1500 d/d ‘de veren ünite, maksimum torkunu 75 hp’lik seçenekten 250 d/d daha erken üretiyor. 0-100 km/s hızlanması fabrika verilerinde verilmeyen araç, bizim ölçümlerimizde 13,4 saniyede 100 km/s hıza ulaştı. Yeni motorla birlikte Fiorino’nun maksimum hızı 155 km/s’den 170 km/s’e çıkmış. Testimiz süresince 5.5 lt/100 km ortalama yakıt tüketen Fiorino, 1200 kg ağırlığına rağmen ekonomisini kanıtladı. Tabi bu ortalamanın yakalanmasında start-stop sisteminin payını da unutmamak gerekli.


Konfor ve yol tutuş
Önde bağımsız MacPherson, arkada ise yarı bağımsız amortisörler kullanan Fiorino, ticari araçlardan beklenilen konforun fazlasını sunuyor. Arkada oturan yolcular binek otomobilden inip Fiorino’ya bindiklerinde biraz fazla zıpladıklarını düşünecekler ama unutulmamalı ki bu araç ticari amaçlarla üretildi.  Arka koltukların dik yapılı sırtlıkları da bir miktar konfor sorunu yaşatabiliyor. Bu koltuklarda eğim ayarı olsaydı çok daha iyi olurdu. Ayrıca arka koltuklarda oturanların cam açma lüksü sadece iki parmakla kısıtlı. Dışarıya doğru itilerek açılan camlar ağabeyi Doblo’daki gibi elektrikli değil. İç mekana az miktarda motor ve rüzgar sesi alan araç boyutlarına göre sunduğu başarılı iç hacmiyle beğenimizi kazandı. Sayısı ve hacmi yeterli eşya gözleri kullanışlılığı arttırıyor.

Yol tutuş konusunda çok zorlanmadıkça tedirgin etmeyen Fiorino bu disiplinde otomobiller ile karşılaştırılmamalı. Yüksek yapısının dezavantajını ani manevralarda gören araç tekrar yola girmekte zorlanıyor. Standart sunulmayan ESP sistemi Fiorino’da seçilmesi gereken donanımlardan. Dozlaması iyi fren sistemi sayesinde sorun yaratmadan durabilen Fiorino, binek otomobillere yakın fren performansı sunuyor.   
Güvenlik
Fiat Fiorino’nun EuroNcap çarpışma testine katılımı bulunmuyor. Tofaş’ın Bursa’daki fabrikasında Fiorino ile birlikte üretildiği Citroen Nemo ise, geçtiğimiz günlerde girdiği EuroNcap çarpışma testinden üç yıldız alabilmişti. Fiorino Combi’de sadece sürücü hava yastığı standart sunuluyor. Test aracımızdaki Emotion versiyonda ise yolcu ve yan hava yastıkları da standart donanımda.




Yorum - Selim ERKEK
Tofaş fabrikasının tarihinde önemli bir yeri olan Minicargo projesi başarıya ulaştı. Üç farklı markaya üretilen binlerce araç tüm dünyada önemli satış rakamları yakalıyor. Şehir hayatına uyum sağlayan boyutları ve sağlamlığını kanıtlamış motoru Fiorino’nun en büyük avantajları. Yeni motor, özellikle sollamalarda Fiorino sürücüsüne gücünü hissettiriyor ancak düşük devirlerdeki cansızlık hala devam etmesi can sıkıcı. Aracı rahat kullanabilmek için Multijet motorun karakterine alışıp devri bir miktar yüksek tutmak gerekiyor. Bunun dışında test aracımızın dış görüntüsü ve donanımları onun ticari kullanımdan çok binek kullanım için hazırlandığını belli ediyordu. Fiorino’nuzu tanıdıktan ve onun sürüş karakterini yeterince bildikten sonra iyi vakit geçirmemeniz imkansız.



Teknik Özellikler
Motor:1,3 Multijet  
Motor Hacmi:1248 cc 
Silindir Adedi:4 
Maksimum Güç:95 hp 4000 d/d 
Maksimum Tork: 200 Nm 1500 d/d 
Performans  
 0-100 km/s Hızlanma13,4 s
 Maksimum Hız:170 km/s
   
Frenler  
 Ön:Disk
 Arka:Kampana
   
Yakıt Türü Dizel
Yakıt Tüketimi  
 Şehir İçi:5,2 lt
 Şehir Dışı:3,8 lt
 Karma:4,3 lt
 Test:5,5 lt
   
Boyutlar  
 Uzunluk:3864 mm
 Genişlik:1716 mm
 Yükseklik:1721 mm
 Dingil Mesafesi:2513 mm
 Bagaj Hacmi:356 lt
 Yakıt Depo Kapasitesi:45 lt
 Boş Ağırlık:1200 kg
 Lastik Boyutu:195/55 R16

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder