Analytics

Bu Blogda Ara

14 Eylül 2011 Çarşamba

Mercedes 190 Cosworth Efsanesi





İşte Mercedes  190E 2.3 ve 2.5 modellerinin efsanevi hikayesi. Mercedes-Cosworth işbirliği ile ralli yarışları için hazırlanan 190E serisinin en hızlısı 1980 yılında yollarda ve pistlerde kendini gösterdi ve araç BMW M3 modeli için dişli bir rakipti. Her 10 kişiden 9 u Mercedes yerine BMW’yi seçecek olmasına karşın 190E Cosworth’ün güçlü noktaları onu aşağı yukarı aynı çekicilikte bir araç yapıyordu. Bu Mercedes çok iyiydi ama M3 karşısında nedense hiç değeri bilinmedi.
1970li yılların başında V8 motora kavuşan 450SLC ralli aracı, yılların yorgunluğunun belirtilerini göstermeye başlamıştı ve bundan dolayı Stuttgart’lı otomotiv üreticisi aracı yeni bir compact model ile değiştirmeye karar verdi. Audi  dört tekerlekten çekişli , turbo motorlu Quattro modeli ile herkesi  büyülemişti ve Ralli parkurlarının tek galibiydi. Bu yüzden Cosworth ile ortaklaşa yapılan 190E’nin ralli amaçlı tasarlanması düşünülmedi. Mercedes yönetimi  galip gelemeyeceği bir savaşın içerisine girmek istemiyordu; bunun yerine Alman Touring Otomobil Şampiyonası’nda mücadele verdi.
 Bu yıllarda Motor sporları kurulu, bir yarış aracının onaylanması için aracın bir de normal  versiyonu olmalı maddesini çıkarttı. Bu yüzden 1983 yılında düzenlenen Frankfurt Otomotiv Fuarı’nda Mercedes 190E 16 Cosworth’u tanıttı. Lanse için bundan daha iyi bir zaman olamazdı çünkü bir ay önce 3 Cosworth prototipi  İtalya’da dünya hız rekorunu kırmıştılar.


Mercedes bu aracın ismini duyurmak için çılgınca bir fikir düşünmüştü. Plana göre bir pistin etrafında 8 gün boyunca saatte 240 km hızla kat edilmeliydi. Hedefe istenenden daha önce ulaşıldı  6 pilot 2.5 saat arayla değişimli olarak sürüş yaptı ve mesafeyi 201 saat 39 dakika ve 43 saniyeyle tamamladılar. Araçlar neredeyse 250 km/s ortalama hız değerlerine imza attılar.
Ulaşılan zamandan daha şaşırtıcı olan prototiplerin hiçbirinin arızalanmamasıydı. 50.000 km’lik mesafe boyunca araçlar sadece yağ değişimi ve yakıt dolumu için durdular.
190E 2.3 16 nın kalbinde 2.3 litre 4 silindirli Cosworth motor bulunuyordu. Bu ünite 136 hp güç üreten Mercedes motoru üzerine geliştirilmişti. Motor, hafif alaşımdan yapılmış, çift eksantrik mili ve silindir başına 4 supapla donatılmıştı. İngiliz mühendisler supapları olası bir modifiyeye karşın geniş olarak tasarlamıştı ve ayrıca Bosch K-Jetronic enjeksiyon sistemi kullanmışlardı.


2.3 16 modeli 6000 d/d’de 185 beygir güç, 4500 d/d’de 240 Nm tork sağlıyor ve  7000 d/d’yi kolayca çevirebiliyordu . Aracın 100 km hıza 7.5 saniyede ulaşması ve azami hızının 230 km/s olması o zamana göre oldukça hızlı sayılıyordu. Katı emisyon düzenlemelerinden dolayı  Amerika’da satılacak modeller 167 beygir 220 Nm torka sahip daha az güçlü bir motorla donatılmıştı.
Cosworth motorunun ürettiği güç,   5 kademeli manuel Getrag şanzıman aracılığıyla arka tekerlere ulaşıyordu. Aracın dönüş çapı düşürülmüş ve direksiyon oranı hassasiyet için kısaltılmıştı.
0.32 hava sürtünme kat sayısıyla  190E Cosworth o zaman için yeni bir rekor kırmıştı. Araç ayrıca elektronik kontrollü kilitli diferansiyel ve arka dingilde otomatik ayarlı hidrolik süspansiyon  gibi teknik özellikler barındırıyordu.
Aracın içinde deri kaplama geniş Recaro spor koltuklar, yağ derecesi göstergesi, voltmetre ve kronometre bulunuyordu.
Mercedes bu model için sadece metalik siyah ve gümüş olmak üzere 2 renk seçeneği sunmuştu.
1984 yılında Ayrton Senna kaptanlığında, kısaltılmış Nürburgring pistinde 190E Cosworth ilk yarışını kazandığında 2 harika yeni modelin doğuşunun sinyallerini veriyordu.
Fakat 2.3 16, 190E Cosworth efsanesinin sadece başlangıcıydı. 1988 yılında model ismi 2.5 16 olan yeni bir model onu takip etti. Bu model 195 beygir güç sağlayan 2.5 litrelik daha büyük bir motora sahipti. 204 beygir güç sağlayan katalitik konvertörsüz versiyon efsane haline gelmişti. Dış yüzey için seylantaşı kırmızısı ve yıldız gümüşü rengi bulunuyordu. Genel olarak 2.5 16 büyük bir sıçrayış olmadı fakat 190E Cosworth modelinin ezeli rakibi E30 BMW M3 ile başa çıkmasını sağladı.
1988 yılına kadar 2.3 16 çeşitli touring araba şampiyonalarında  boy gösterdi. Mercedes Alman Touring Araba Şampiyonası’na resmen katıldığında onay için yeni bir yol sürüş versiyonuna ihtiyaç vardı. Bu sebep, 2.5 16 Evo I modelinin temellerini atmış oldu.
Tenik özellikleri bir önceki modelle hemen hemen aynı olan araçtan sadece 502 üretildi. Motorun çevirdiği devirin arttırılması için daha kısa pistonlara ve daha büyük silindir çapına sahipti.Motorun yağlama sistemi güçlendirildi ve subap zaman ayarı da yenilendi. En önemli yenilik ise daha sert kullanım için tasarlanmış şanzımanda oldu.
Daha çok 190E sahibi hafta sonu yarışlarına katıldıkça ana parçalar makyajlandı .
 Performans meraklıları için Mercedes, AMG ile güçlendirilmiş 30 beygir daha çok güç sağlayan piyasa değeri 18.000 Alman markı olan bir güç paketi geliştirdi. Bu güncelleme farklı eksantrik milleri, yeni emme manifoldu ve daha agresif motor yönetim programı içeriyordu. AMG motorun daha rahat nefes alabilmesi için egzoz sistemini de tamamen yenilemişti.
1990 yılında gerçekleştirilen Cenevre Otomotiv Fuarı’nda 190E Cosworth’ün en gelişmiş modeli EVO II tanıtıldı.
Bu defa motor çok daha güçlüydü, 235 beygir güç ve 245 Nm tork sağlıyordu. Araç ağırlığı 1.300 kiloydu ve 100 km hıza 7.1 saniyede ulaşıyordu. Azami hız saatte 250 kmydi.
Evo II direksiyonun soluna yerleştirilmiş anahtarla 3 yüksek seviyede ayarlanabilir spor süspansiyon bulunduruyordu.
Geniş gövdesi, kabarık dodikleri EVO II yi çekici ve 0.29 hava sürtünme katsayısıyla aerodinamik anlamda daha kullanışlı hale getiriyordu.
502 adet üretilen EVO II modelinin 500 ü siyah 2 si de gümüş rengiydi. 115.260 Alman markı (yaklaşık 58.932 Euro) ndan başlayan fiyatlarla satılıyordu. Fiyat o yıllar için çok gibi görünüyordu ancak iyi araçlar hiçbir zaman ucuz olmadı!

Selim ERKEK 

_______________________________VIDEOS_______________________________


1 yorum:

  1. Süper bir anlatım olmuş gerçekten.. Akılda kalıcı.. Elinize sağlık :)

    YanıtlaSil