Dünyanın seri üretime geçen ilk hibrid modeli olan Toyota Prius üçüncü jenerasyonu ile yollarda. Toyota geliştirme merkezinde hibrid araç fikri, ilk konuşulduğunda yıl 1992 idi. 1995 yılında Tokyo Motor Show’da tanıtılan prototip aracın test sürüşlerine 1996 yılında başladı ve 1997’de ilk Prius satışa çıktı.
NHW10 kodu ile satışta olan versiyonda sistemle alakalı problemlerin görülmesi sonucunda önemli iyileştirmeler yapıldı. 2001 yılı geldiğinde Amerika’da da satışa sunulan NHW11, Prius ismini dünyaya duyurdu. 2004 yılında tamamen yeniden tasarlanan Prius 0.26’ya düşen rüzgar direnç katsayısı ile daha aerodinamik hale geldi. Ayrıca bu modelde lityum-ion piller kullanımı denendi. Üçüncü jenerasyonu ile testimize konuk olan Prius, teknolojik özelliklerini bir adım daha öteye taşımış.Tasarım
2009 yılında güncel tasarımına kavuşan Prius’da rüzgar direnç katsayısı 0.25’e düşürüldü. Mızrağı anımsatan ön farlarıyla çok daha şık bir tasarıma kavuşan Prius artık sadece teknolojisi değil tasarımıyla da beğenilen bir araç haline geldi. Prius’un arka kısmında iki parçalı arka camı ve şeffaf stop grubu dikkat çekiyor. Stoplar arka spoylerle beraber yükseliyor. Küt arka kısmın sağ alt tarafında ‘Hybrid Synergy Drive’ logosu yer alıyor. Aerodinamik özelliklere dikkat edilerek tasarlanmış jantlar çok sportif değil ancak eskisine oranla çok daha iyi. Yan sinyaller aynalara entegre edilerek şık bir görünüm kazandırılmış.
İç mekan
Prius, direksiyona oturan kişiyi teknolojisine yakışan bir iç tasarımla karşılıyor. Altı düzleştirilmiş direksiyon simidi üzerinden klima kontrolü yapılabilmesi alışık olmadık fakat oldukça yararlı bir özellik. Ortaya konumlandırılmış geniş dijital ekrandan aracın anlık tüketimini izleyebiliyorsunuz. Hybrid System Indicator olarak adlandırılan ekrandan pillerin yakıt durumunu, sürüş modunuzu ve hangi anlarda pillerin şarj edildiğini izleyebiliyorsunuz. Sert plastiğin kullanıldığı iç mekanda malzeme kalitesinin çok iyi olmadığını söylemeliyiz. Büyük navigasyon ekranı ile şık görünen orta konsolun en dikkat çekici parçası minik vites topuzu. Mavi renkli vites topuzu rahat bir kullanım sunuyor. Vitesin hemen üzerinde bulunan kontrol butonlarıyla ekonomi modu, güç modu ve tamamen elektrikli mod arasından seçim yapabiliyorsunuz. Deri koltukların işçiliği çok iyi olmasa da konforu tatminkar.
Motor
Prius’un en önemli özelliği elektrik motoru ile benzinli motoru hibrid bir sistemde toplaması. 1.8 litrelik VVT-i benzinli motor 5200 d/dk’da 98hp güç üretirken 4000 d/dk’dan itibaren 142Nm tork üretebiliyor. Manyetik tip elektrik motoru ise maksimum 81hp güç üretebiliyor. Aracın gelişmiş güç kontrol ünitesi ile kontrol edilen bu iki sistemin hibrid olarak maksimum gücü ise 134hp. Prius’un start düğmesine bastığınız anda ufak bir şaşkınlık yaşayabilirsiniz. Hiç ses çıkarmadan devreye giren elektrik motor aracı bir bisiklet kadar sessiz ilerletmeye başlıyor. Elektrikli modda hiç benzin harcamadan 2 km’ye kadar yol alabiliyorsunuz. Sistem, İstanbul gibi sıkışık trafiğin olduğu yerlerde büyük tasarruf sağlıyor. İddialı yakıt tüketim değerleri sunan Prius testimiz süresince 100 km’de ortalama 5 litre benzin tüketti. Bu değeri şehir dışında 4 litre civarına düşürmek ise hiç zor değil.
Konfor ve yol tutuş
Toyota Prius’u ne konfora ne de yol tutuşuna odaklanarak üretti. Prius’un ilk amacı çevreyi az kirleten ekonomik bir araç olmasıydı ve bunu gayet de iyi başarıyor. İşçiliği çok iyi olmayan koltukların konforu tatminkar fakat test aracımızda yolcu koltuğundan sürekli ses geliyordu. Arka koltuklarda da yeterli yaşam alanı sunan Prius, iyi çalışan klima sistemi ile yolcularına konfor sunuyor. Sert süspansiyonları iç mekana yansıyan darbelerin şiddetini sönümlemekte bir miktar yetersiz kalıyor fakat çok konforsuz olduğu söylenemez. CVT şanzımanı sarsıntısız çalışması sonucunda araç içerisindeki konfor arttırılmış. Sabit hızda giderken motor sesinden çok yol sesi alan Prius, gaza biraz dokunduğunuzda motorun sesini iç mekana yansıtıp bu sesi bastırıyor. Bol sayıdaki saklama gözleri sayesinde ufak tefek eşyalarımız için yer sıkıntısı yaşamadığımız Prius’un bagaj hacmi 446 litre.
Güvenlik
Son jenerasyon Prius, 2009 yılında girdiği EuroNcap çarpışma testinden 5 yıldızla ayrıldı. Prius’da sürücü, yolcu, yan, perde hava yastıklarının yanı sıra diz hava yastığı da standart olarak sunuluyor.
Yorum- Selim Erkek
Amerika’da satılan ilk Prius,1.5 litrelik benzinli motoru ile kombine çalışan AC elektrik motorunun sunduğu yakıt ekonomisi ile ekonomi kelimesinden anlamayan Amerikalıları bile etkiledi. 4 litre ve üzeri motor hacimli araçların aşırı tüketimine alışkın Amerikalılar için Prius bedavadan biraz daha pahalıya yol alabilen bir araçtı. Ayrıca çevrecilik noktasında duyarlı insanların aşırı derecede ilgisini çekti. Ancak Prius’un getirdiği yenilikler yavaş yavaş teknolojiye yenik düşmeye başladı. Yaklaşık 13 yıldır yollarda olan bir araç olan Prius yerini tamamen elektrikli araçlara bırakmak üzere. Konfor manasında vasatı aşamayan araç yol tutuş disiplininde de çok başarılı değil. Çabucak önden kayan Prius, VSC’nin uyarıcı sesleri eşliğinde yolunu bulmaya çabalıyor. Eğer sıradan bir araç olsaydı yol tutuş konusunda hiç iyi eleştirilerde bulunmayacağım Prius, ilk olması sebebiyle saygıyı hak ediyor. Ülkemizde hak ettiği yere gelememesinin sebebi ise yüksek vergiler nedeniyle artan fiyatı. İnsanlar Prius’u sadece çevre konusunda duyarlılar ise satın alıyorlar. Türkiye şartlarında birçok dizel Prius’dan daha düşük maliyetle yol alabiliyor...
Teknik Özellikler | ||
Motor: | 1.8 VVT-i Benzinli Hibrid | |
Motor Hacmi: | 1798 cc | |
Silindir Adedi: | 4 | |
Maksimum Güç: | 99 hp 5200 d/d | |
Maksimum Tork: | 142 Nm 4000 d/d | |
Maksimum Güç Elektrik: | 82 Hp | |
Maksimum tork Elektrik | 207 Nm | |
Performans | ||
0-100 km/s Hızlanma | 10,4 s | |
Maksimum Hız: | 180km/s | |
Frenler | ||
Ön: | Hava kanallı Disk | |
Arka: | Disk | |
Yakıt Türü | Benzinli | |
Yakıt Tüketimi | ||
Şehir İçi: | 3,9 lt | |
Şehir Dışı: | 3,7 lt | |
Karma: | 3,9 lt | |
Test: | 5 lt | |
Boyutlar | ||
Uzunluk: | 4460 mm | |
Genişlik: | 1745 mm | |
Yükseklik: | 1490 mm | |
Dingil Mesafesi: | 2700 mm | |
Bagaj Hacmi: | 446 lt | |
Yakıt Depo Kapasitesi: | 45 lt | |
Boş Ağırlık: | 1390 kg | |
Lastik Boyutu: | 195/65 R 15 |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder