Analytics

Bu Blogda Ara

18 Şubat 2011 Cuma

Dacia Duster Laureate 1.5dCi 4x4 : Arazide Yeni Bir Yıldız Doğuyor

Arazide Yeni Bir Yıldız Doğuyor
01 Şubat 2011 14:05:00
Romanyalı üretici Dacia’nın SUV projesi ilk duyulduğu günden beri tüketiciler bu modeli heyecanla bekleniyordu. Yaklaşık bir sene önce tanıtılan araç, arkasına aldığı Renault ve Nissan’ın desteğiyle yolunda emin adımlarla ilerliyor. Daha önce 4x2 versiyonunu test ettiğimiz Duster’ın 4x4 versiyonu, Nissan’ın arazi konusundaki tecrübelerinden yararlanıyor.



Tasarım
Renault’nun Fransa’daki tasarım merkezinde dizayn edilen Dacia Duster, tasarımıyla engel tanımaz bir araç olduğunu vurguluyor. Duster’ın kaslı çamurlukları ve köşeli tasarımı aracın güçlü görünmesini sağlıyor. 4x4 versiyon; karartılmış ön farları ve bagaj kapağındaki 4WD logosu ile 4x2 versiyondan ayırt edilebiliyor. Nikelajlı marşpiyelleri ve tavan barlarıyla dikkat çeken yan profil, tampon altlarını ve çamurlukların bir kısmını da kapsayan plastik korumalarla çevreleniyor.  4310 mm uzunluğa sahip Duster, Nissan Qashqai’den 2 cm daha kısa fakat 3,7 cm daha geniş bir araç. Duster, karşılaştırıldığı diğer model olan Skoda Yeti’den ise 8,7 cm uzun ve 2,7 cm daha geniş bir araç. 4x4 versiyon yerden 21 cm yüksekliğe ve 30 derece yaklaşma, 35 derece de uzaklaşma açısına sahip.




İç mekan
Dacia Duster’ın iç mekanında minimalist bir anlayış hüküm sürüyor. Tüm Dacia modellerinde ortak kullanılan ön konsol, Duster’ın dış tasarımını görenlerde hayal kırıklığı yaratıyor. Sert plastik kullanımı aracın her yerinde kendini gösteriyor. Bu da doğal olarak araç içerisindeki kalite hissini düşürüyor. Orta konsoldan kontrol edilen cam kumandalarının yeri ‘90’lı yılları hatırlatıyor. Aracın çekiş kontrolü vites kolunun hemen önündeki arazi kontrol kumandasıyla ayarlanıyor. 3 kademesi bulunan çevirmeli buton sayesinde, önden çeker, otomatik tork transferi ve diferansiyel kilidi modlarından biri seçilebiliyor. Dacia modellerinden ilk defa Duster’da kullanılan ESP sistemi de bu butonun yanından devre dışı bırakılabiliyor. Test aracımızdaki deri koltuk opsiyonu aracın içerisini zengin gösteriyor ancak deri döşemenin kalitesi çok iyi değil. Duster’ın arka koltukta sunduğu başarılı diz mesafesi sayesinde 5 kişi rahatça yolculuk edilebilir. 408 litrelik bagaj hacmi, aktarma organları nedeniyle 4x2 versiyondan 67 litre daha küçük.





Motor
Dacia Duster kaputunun altında,  Renault’nun geliştirdiği K9k kodlu 1.5 dCi motor görev yapıyor.  Renault ve Nissan modellerinde de başarıyla görev yapan bu motorun en güçlü seçeneğini kullanan Duster 4x4, 4000 d/d’da 109 hp güç, 1750 d/d’da 240 Nm tork üretebiliyor. Duster’ın 4x2 versiyonunda 5 kademeli olan manuel şanzıman, 4x4 versiyonda yerini 6 kademeli şanzımana bırakmış. Bu şanzıman kısa vites oranlarıyla arazi odaklı bir yapıya sahip. Hatta birinci vites o kadar kısa ki, aracı ikinci vitesle kaldırmak da gayet kolay. Birinci vites dişlisi o kadar kısa ki 1000 d/d’da 5,79 km/s hızla yol almanızı sağlıyor. Altıncı vitesin yeterince uzun olmaması sebebiyle araç uzun yolda istenilen ekonomiyi sunamıyor ancak bu sayede aracı 75 km/s - 160 km/s arasında vites değiştirmeden yolculuk yapabiliyorsunuz. Dacia Duster;  1301-1599 cc vergi diliminden yararlanan dizel 4x4’lerden biri olma özelliğine sahip. Bu da aracın kullanım maliyetlerinin önemli ölçüde düşmesini sağlıyor. Duster 4x4 testimiz süresince 6.5 litrelik tüketime imza attı.


Konfor ve yol tutuş
Dacia Duster kalın yanaklı lastikleri ve yumuşak süspansiyonlarıyla yoldan gelen darbeleri gayet başarılı bir şekilde emebiliyor.  Duster’ın yüksek yapısı sayesinde bozuk zeminlerden geçerken hiçbir tereddüt yaşamıyorsunuz.  Aracın arka koltuklarında sunulan diz mesafesi yolculuk yapanları zorlamıyor ancak ön koltukların yan destekleri daha iyi olabilirdi. Duster sürücüsünün şikayetçi olacağı noktalardan ilki kullanışlı olmayan silecekler. Silecek suyunu fışkırttığınızda silecekler otomatik olarak çalışmıyor. Diğer şikâyetçi olunan nokta ise aracın yol bilgisayarı ve yakıt göstergesinin tutarsızlığı. Bu problemin test aracımıza özgü olduğunu düşünüyorduk ancak birçok Duster kullanıcısının aynı problemden muzdarip olduğunu gördük. Bu sorunun yetkili serviste yapılacak ufak müdahalelerle giderilebileceğini düşünüyoruz.  Asfalt üzerinde yüksek yapısı nedeniyle çok kıvrak olamayan Duster, hızlı girilen virajlarda ve ani manevralarda gövdesini yana yatırıyor. Direksiyon hassasiyeti çok iyi olmasa da alışmak çok zaman almıyor. Bu arada direksiyonun biraz ağır olduğunu ekleyelim. Test aracımızdaki ESP sistemi sadece 4x4 dizel versiyonla satın alınabiliyordu ve Duster için çok önemli bir donanım. Duster’ın kendini gösterdiği nokta ise zorlu yol şartları oluyor.  Üzerinde gelen standart lastikleriyle bile oldukça iyi işler çıkaran Duster, şehir SUV’lerinin birçoğunun giremediği yerlerden rahatlıkla çıkabiliyor. Yerden yüksek yapısı ve başarılı arazi açıları Duster’ı sınır tanımaz bir araç yapmasa bile, ortalama kullanıcıların beklentilerini gayet iyi karşılıyor. Aracın fren performansı kendisinden iki kat pahalı rakipleriyle yarışamasa bile güvenlik sınırlarını çok fazla geçmiyor.
Güvenlik
Dacia Duster’ın EuroNcap çarpışma testine bir katılımı henüz bulunmuyor.


Yorum - Selim ERKEK


Araziye çıkmak için artık yüksek vergi ve yakıt tüketimi ile boğuşmanıza gerek yok. Dacia Duster’ın 4x4 versiyonu Renault’dan aldığı 1.5 litrelik dCi motoru ve Nissan’ın arazi tecrübesini bir araya getirerek ülkemizde hiç olmayan kombinasyonlardan birini oluşturdu. Bana göre Duster’ın daha fazla satılmamasının tek nedeni iç mekanın bu tarz bir araçtan bekleneni verememesi. Aracı dışarıdan görüp de beğenmeyen yok gibi ancak araç içerisine geçildiğinde bazı insanlar burun kıvırmaya başlıyorlar. Duster’ı yol dışına çıkarıp yapabildiklerini görenlerin çoğu bu yaklaşımlarını arka plana atsalar da bir kısmı sırf bu yüzden aracı almaktan vazgeçiyor. Donanım olarak bazı eksiklikleri olan araçta yokluğunu en çok hissettiğim dış ısı göstergesi oldu. Bu bir arazi aracı ve kullanıcıları zorlu bölgelerde yolculuklar yapacaklar. Sıcaklığın belirli bir derecenin altına düştüğünü bilememek gerçekten can sıkıcı… Arazi de çok beğendiğim aracın, asfalt üzerindeki tepkileri ise çok başarılı değil.  Duster’ı kullanırken sınırlarını iyi bilmelisiniz. Aracı yeterince iyi tanıdıktan sonra ise Duster kullanıcısı ne asfaltta ne de yol dışında üzülüyor.




Teknik Özellikler
Motor:1,5 dCi 
Motor Hacmi:1461 cc 
Silindir Adedi:4 
Maksimum Güç:109 hp 4000 d/d 
Maksimum Tork: 240 Nm 1750-2500 d/d 
Performans  
 0-100 km/s Hızlanma12,5 s
 Maksimum Hız:168 km/s
   
Frenler  
 Ön:Disk
 Arka:Kampana
   
Yakıt Türü Dizel
Yakıt Tüketimi  
 Şehir İçi:6,5 lt
 Şehir Dışı:5,3 lt
 Karma:5,6 lt
 Test:6,5 lt
   
Boyutlar  
 Uzunluk:4310 mm
 Genişlik:1822 mm
 Yükseklik:1695 mm
 Dingil Mesafesi:2673 mm
 Bagaj Hacmi:408 lt
 Yakıt Depo Kapasitesi:50 lt
 Boş Ağırlık:1294 kg
 Lastik Boyutu:215/65 R16 M+S

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder