Analytics

Bu Blogda Ara

2 Ekim 2012 Salı

Fluence Z.E: Elektrikli Fluence'i test ettim!

 Elektrikli otomobiller hayatımıza yeni yeni giriyor olsa da aslında 100 yıldan fazla bir süredir varlar.  1890-1900’lü yıllarda elektrikli araç üretme fikri parladı ve birkaç tane başarılı prototip üretildi. O yıllarda bile çevreciliği, ekonomikliği ve sessizliği ile içten yanmalı motorlardan daha ideal oldukları belirtilen elektrik motorları çeşitli sebeplerden dolayı bir süreliğine ortadan kayboldular.

 Aradaki neredeyse bir asrı içten yanmalı motorlarla geçiren otomobil üreticileri 1990’lı yıllarda tekrar elektriğe ilgi duydular ve yeni modeller geliştirilmeye başlandı. Bu trendi iyi değerlendiren ve seri üretime geçen ilk markalardan biri Renault oldu. Bursa’daki fabrikada üretilen elektrikli Fluence’ler yollara çıktı. Renault elektrikli araç gamının ilk üyesi olan Fluence Z.E güncel Fluence modelinin elektrikli hale çevrilmiş şekli.

Tasarım
Renault’nun bir Fluence’i elektrikli hale getirmiş olmasının en büyük sebebi, elektrikli araçların en büyük sorunlarından biri olan büyük bataryaları yerleştirebileceği büyüklükte bir otomobil olması. Hatta Fluence’in sınıfının sınırlarını zorlayan boyutları bile yeterli gelmemiş ve Fluence Z.E 13 cm uzatılmış. Fluence Z.E’yi standart Fluence’den ayıran diğer noktaları ise farklı tasarımlı mavi ön panjuru, ön çamurluklardaki elektrik bağlantı noktaları, özel tasarım jantları, egzozsuz oluşu ve farklı yapıdaki stop grubu oluyor.
 İç mekanında Fluence’in sevilen genişliğine sahip elektrikli Fluence’de pillerin iç mekan genişliğine hissedilir bir etkisi yok. Piller arka koltukların arkasından bagajın büyük bir kısmına kadar yer kaplıyor ve ne kadar büyük olduklarını bagajı açınca görüyorsunuz. Fluence’in o devasa bagaj hacminden büyük bir kısmı piller tarafından işgal ediliyor ve geriye 300 litrelik bir hacim bırakılmış. Bu alana yanınızdan ayırmamanız gereken şarj kablolarını koymanız gerekiyor.
İç mekan
Fluence ile büyük benzerlik taşıyan iç mekanda elektrikli araca özgü göstergeler dikkat çekiyor. Ortada büyük hız göstergesinin sol tarafında batarya doluluğunu gösteren bir analog gösterge mevcut. Sağ tarafında bulunan analag gösterge ise anlık enerji üretim tüketim durumunu gösteriyor. Gaza bastığınız durumlarda sağa doğru giderek enerji çektiğinizi gösteren işaretçi, frene bastığınız ve ya aracın sürüklenme durumlarında da sola doğru giderek aküleri şarj ettiğinizi gösteriyor. Üstteki dijital yol bilgisayarı ekranından kalan menzili, anlık ve ortalama enerji tüketimini ve ortalama hızınını görebiliyorsunuz. 
Fluence Z.E için şarj noktaları hayati önemde ve bu noktaları rahat bulabilmeniz için navigasyon sistemine bu bilgiler işlenmiş. Sistem size en yakın şarj noktasını gösteriyor. Bu navigasyon sisteminin kumanda elemanları orta konsola gömülmüş, yani normal Fluence’deki uzaktan kumanda gibi değil ve bu hali çok daha şık. İç mekanda bol sayıda eşya gözü var ve ergonomik açıdan sıkıntılı tek nokta biraz küçük kalan ses ve klima kontrolleri oluyor. Standart bir el freni koluna sahip Fluence Z.E’de kartsız giriş özelliği de yok.
Motor
Fluence Z.E’de 70 kw gücünde bir elektrikli motor görev yapıyor. 3000-8900 d/d aralığında üretilen 95 hp’lik gücün yanında 400-2500 d/d aralığında 226 Nm tork üretebilen  bu motor Fluence Z.E’yi 90 hp gücündeki 1.5 dCi motorlu normal bir Fluence kadar atik bir hale getiriyor. 0-100 km/s hızlanmasını 13,7 saniyede gerçekleştiren modelin maksimum hızı 135 km/s ile sınırlanmış. Hız sınırlamasının sebebi aracın bu süratten sonra çok fazla enerjiye ihtiyaç duyması ve doğal olarak menzilinin bir anda düşmesi. Pillerin getirdiği 250 kg ekstra ağırlıktan dolayı 1605 kg’a çıkan Fluence Z.E tam şarj edilmiş pili ile NEDC standartlarına göre 185 km menzile ulaşabiliyor. Bu değer kullanım tarzına bağlı olarak kısalıyor tabi ki. Fluence Z.E ile yaptığımız testin sonucunda aracın ortalama tüketimi 13,9 kWh/100 km olarak gerçekleşti. Bu rakam pek çoğunuz açısından çok bir şey ifade etmiyor olabilir fakat 100 kilometrede 3 liralık elektrik harcamadığını söylersek durum daha iyi anlaşılır.
 Bu bakımdan hiçbir içten yanmalı motora sahip araç Fluence Z.E’nin ekonomikliğinin yanına yaklaşamıyor. Fluence Z.E’nin bataryalarını evinizde şarj etmeniz 6-8 arasında değişiyorken hızlı şarj istasyonlarında bu zaman 30-40 dakikaya düşüyor. Alışveriş merkezleri gibi yerlerde yaygınlaşması düşünülen bu sistemde aracı şarj etmek şu anda ücretsiz.
Elektrik motorlarının bakımı normal motorlardan daha kolay ve masrafsız. Renault aracına 2 yıl sınırsız kilometre veya 3 yıl 100 bin kilometre garanti veriyor. Cihazın pilini içinse aylık 83 Euro kira ödüyorsunuz ve pilde bir problem olması durumunda yenisi ile değiştiriliyor.
Konfor ve yol tutuş
Fluence Z.E’nin direksiyonuna geçip kontağı çevirdiğiniz anda olan tek şey gösterge tablosundaki yeşil GO yazısının yanması oluyor. Ne bir titreşim ne de bir ses duyuyorsunuz. Vitesi D konumuna alıp gaza dokunmanızla araç son derece yumuşak ve sessiz bir şekilde yol almaya başlıyor. Konfor açısından normal Fluence’i aratmayan model düşük süratlerde çok sessiz. Yüksek süratlere çıkıldığında ise olmayan motor sesi nedeni ile rüzgar ve yol sesini duymaya başlıyorsunuz.
İç mekanda herkes için yeterince yaşam alanı sunan Fluence Z.E konfor odaklı süspansiyonu ile Türkiye yollarında kullanıcısını memnun etmesini biliyor. Yumuşak direksiyonu sürücüyü şehir içinde mutlu etse de yüksek hızlara çıktıkça sertleşmemesi yüzünden insanı tedirgin edebiliyor. ESP sistemini standart olarak sunan elektrikli Fluence, yol tutuş konusunda zorlanmadıkça sıkıntı yaratmıyor.
Güvenlik
Renault’nun Bursa’da ürettiği elektrikli modeli Fluence ZE girdiği EuroNcap çarpışma testinden 4 yıldız alabildi. Önden çarpışma testinde aracın sürücü hava yastığının yetersiz koruma sağladığı görüldü. Renault bu sorun hakkında soruşturma başlattığını ve sorunu çözeceğini açıkladı.
Ön konsolun sürücü diz ve uyluk bölgesine zarar verebileceği görüldü. Yan bariyer testinde mankenlerin göğüs bölgesi iyi şekilde korunurken vücudun diğer kısımları mükemmel korundu. Yan direk çarpışma testinde ise mankenin göğüs bölgesinin yeterli korunamadığı tespit edildi ve Fluence zayıf not aldı.
Arkadan çarpışmalarda etkili olan kamçı etkisine karşı Fluence ZE koltukları ortalama bir koruma gösterdi.
Fluence ZE tüm bu testlerin ardından elektrik kaçaklarına karşı test edildi ve bir sorunla karşılaşılmadı.
Yorum – SELİM ERKEK
Renault Fluence Z.E otomobil kullanımının büyük kısmını şehir içinde yapanlar için ideal. Elektrikli araçlarla yol almak için ödediğiniz bedel dizel araçlardan bile kat kat daha düşük. Hatta şu anda şarj noktalarında hızlı şarj etmek bedava.  Pil kirası biraz yüksek görünüyor olsa da aylık 1500 km’nin üzerinde yol yapıyorsanız yüzde 40 oranında kar elde edebiliyorsunuz. Fluence Z.E’yi biz de şehir içinde kullandık ve aracın beklentileri karşıladığını söyleyebiliriz. Sürüş özelliklerini pek beğenmedim fakat bunun asıl sebebi Fluence Z.E’nin devşirme bir model olması. Yine aynı sebepten dolayı Fluence Z.E’de standart Fluence ile aynı fren sistemi kullanılmış ve artan ağırlık sebebiyle fren performansı zayıflamış. Tamamen elektrikli bir araç olması için tasarlanmış ZOE’de bu tarz problemler yaşanmayacağını düşünüyorum.


Elektrikli Renault Fluence Z.E Teknik Özellikler
Motor: Senkron
Motor Hacmi: -
Silindir Adedi: -
Maksimum Güç: 95 hp 3000-8900 d/d
Maksimum Tork:  226 Nm 400-2500 d/d
Performans
0-100 km/s Hızlanma 13,7 s
Maksimum Hız: 135 km/s
Frenler
Ön: Disk
Arka: Disk
Yakıt Türü Elektrik
Yakıt Tüketimi
Şehir İçi: -
Şehir Dışı: -
Karma: -
Test: 13,9 kWh/100 kmt
CO2 Emisyonu 0 gr/km
Boyutlar
Uzunluk: 4748 mm
Genişlik: 2041 mm
Yükseklik: 1458 mm
Dingil Mesafesi: 2702 mm
Bagaj Hacmi: 300 lt
Yakıt Depo Kapasitesi: -
Boş Ağırlık: 1605 kg
Lastik Boyutu: 205/60 R16

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder