Aradaki neredeyse bir asrı içten yanmalı motorlarla geçiren
otomobil üreticileri 1990’lı yıllarda tekrar elektriğe ilgi duydular ve yeni
modeller geliştirilmeye başlandı. Bu trendi iyi değerlendiren ve seri üretime
geçen ilk markalardan biri Renault oldu. Bursa’daki fabrikada üretilen
elektrikli Fluence’ler yollara çıktı. Renault elektrikli araç gamının ilk üyesi
olan Fluence Z.E güncel Fluence modelinin elektrikli hale çevrilmiş şekli.
Tasarım
Renault’nun bir Fluence’i elektrikli hale getirmiş olmasının en
büyük sebebi, elektrikli araçların en büyük sorunlarından biri olan büyük
bataryaları yerleştirebileceği büyüklükte bir otomobil olması. Hatta Fluence’in
sınıfının sınırlarını zorlayan boyutları bile yeterli gelmemiş ve Fluence Z.E
13 cm uzatılmış. Fluence Z.E’yi standart Fluence’den ayıran diğer noktaları ise
farklı tasarımlı mavi ön panjuru, ön çamurluklardaki elektrik bağlantı noktaları,
özel tasarım jantları, egzozsuz oluşu ve farklı yapıdaki stop grubu oluyor.
İç
mekanında Fluence’in sevilen genişliğine sahip elektrikli Fluence’de pillerin
iç mekan genişliğine hissedilir bir etkisi yok. Piller arka koltukların
arkasından bagajın büyük bir kısmına kadar yer kaplıyor ve ne kadar büyük
olduklarını bagajı açınca görüyorsunuz. Fluence’in o devasa bagaj hacminden
büyük bir kısmı piller tarafından işgal ediliyor ve geriye 300 litrelik bir
hacim bırakılmış. Bu alana yanınızdan ayırmamanız gereken şarj kablolarını
koymanız gerekiyor.
İç mekan
Fluence ile büyük benzerlik taşıyan iç mekanda elektrikli araca
özgü göstergeler dikkat çekiyor. Ortada büyük hız göstergesinin sol tarafında
batarya doluluğunu gösteren bir analog gösterge mevcut. Sağ tarafında bulunan
analag gösterge ise anlık enerji üretim tüketim durumunu gösteriyor. Gaza
bastığınız durumlarda sağa doğru giderek enerji çektiğinizi gösteren işaretçi,
frene bastığınız ve ya aracın sürüklenme durumlarında da sola doğru giderek
aküleri şarj ettiğinizi gösteriyor. Üstteki dijital yol bilgisayarı ekranından
kalan menzili, anlık ve ortalama enerji tüketimini ve ortalama hızınını
görebiliyorsunuz.
Fluence Z.E için şarj noktaları hayati önemde ve bu noktaları
rahat bulabilmeniz için navigasyon sistemine bu bilgiler işlenmiş. Sistem size
en yakın şarj noktasını gösteriyor. Bu navigasyon sisteminin kumanda elemanları
orta konsola gömülmüş, yani normal Fluence’deki uzaktan kumanda gibi değil ve
bu hali çok daha şık. İç mekanda bol sayıda eşya gözü var ve ergonomik açıdan
sıkıntılı tek nokta biraz küçük kalan ses ve klima kontrolleri oluyor. Standart
bir el freni koluna sahip Fluence Z.E’de kartsız giriş özelliği de yok.
Motor
Fluence Z.E’de 70 kw gücünde bir elektrikli motor görev yapıyor.
3000-8900 d/d aralığında üretilen 95 hp’lik gücün yanında 400-2500 d/d
aralığında 226 Nm tork üretebilen bu
motor Fluence Z.E’yi 90 hp gücündeki 1.5 dCi motorlu normal bir Fluence kadar atik
bir hale getiriyor. 0-100 km/s hızlanmasını 13,7 saniyede gerçekleştiren
modelin maksimum hızı 135 km/s ile sınırlanmış. Hız sınırlamasının sebebi
aracın bu süratten sonra çok fazla enerjiye ihtiyaç duyması ve doğal olarak menzilinin
bir anda düşmesi. Pillerin getirdiği 250 kg ekstra ağırlıktan dolayı 1605 kg’a
çıkan Fluence Z.E tam şarj edilmiş pili ile NEDC standartlarına göre 185 km
menzile ulaşabiliyor. Bu değer kullanım tarzına bağlı olarak kısalıyor tabi ki.
Fluence Z.E ile yaptığımız testin sonucunda aracın ortalama tüketimi 13,9
kWh/100 km olarak gerçekleşti. Bu rakam pek çoğunuz açısından çok bir şey ifade
etmiyor olabilir fakat 100 kilometrede 3 liralık elektrik harcamadığını
söylersek durum daha iyi anlaşılır.
Bu bakımdan hiçbir içten yanmalı motora
sahip araç Fluence Z.E’nin ekonomikliğinin yanına yaklaşamıyor. Fluence Z.E’nin
bataryalarını evinizde şarj etmeniz 6-8 arasında değişiyorken hızlı şarj
istasyonlarında bu zaman 30-40 dakikaya düşüyor. Alışveriş merkezleri gibi
yerlerde yaygınlaşması düşünülen bu sistemde aracı şarj etmek şu anda ücretsiz.
Elektrik motorlarının bakımı normal motorlardan daha kolay ve
masrafsız. Renault aracına 2 yıl sınırsız kilometre veya 3 yıl 100 bin
kilometre garanti veriyor. Cihazın pilini içinse aylık 83 Euro kira ödüyorsunuz
ve pilde bir problem olması durumunda yenisi ile değiştiriliyor.
Konfor ve yol tutuş
Fluence Z.E’nin direksiyonuna geçip kontağı çevirdiğiniz anda olan
tek şey gösterge tablosundaki yeşil GO yazısının yanması oluyor. Ne bir titreşim
ne de bir ses duyuyorsunuz. Vitesi D konumuna alıp gaza dokunmanızla araç son
derece yumuşak ve sessiz bir şekilde yol almaya başlıyor. Konfor açısından
normal Fluence’i aratmayan model düşük süratlerde çok sessiz. Yüksek süratlere
çıkıldığında ise olmayan motor sesi nedeni ile rüzgar ve yol sesini duymaya
başlıyorsunuz.
İç mekanda herkes için yeterince yaşam alanı sunan Fluence Z.E
konfor odaklı süspansiyonu ile Türkiye yollarında kullanıcısını memnun etmesini
biliyor. Yumuşak direksiyonu sürücüyü şehir içinde mutlu etse de yüksek hızlara
çıktıkça sertleşmemesi yüzünden insanı tedirgin edebiliyor. ESP sistemini
standart olarak sunan elektrikli Fluence, yol tutuş konusunda zorlanmadıkça
sıkıntı yaratmıyor.
Güvenlik
Renault’nun Bursa’da ürettiği elektrikli modeli
Fluence ZE girdiği EuroNcap çarpışma testinden 4 yıldız alabildi. Önden
çarpışma testinde aracın sürücü hava yastığının yetersiz koruma sağladığı
görüldü. Renault bu sorun hakkında soruşturma başlattığını ve sorunu çözeceğini
açıkladı.
Ön konsolun sürücü diz ve uyluk
bölgesine zarar verebileceği görüldü. Yan bariyer testinde mankenlerin göğüs
bölgesi iyi şekilde korunurken vücudun diğer kısımları mükemmel korundu. Yan
direk çarpışma testinde ise mankenin göğüs bölgesinin yeterli korunamadığı tespit
edildi ve Fluence zayıf not aldı.
Arkadan çarpışmalarda etkili olan
kamçı etkisine karşı Fluence ZE koltukları ortalama bir koruma gösterdi.
Fluence ZE tüm bu testlerin
ardından elektrik kaçaklarına karşı test edildi ve bir sorunla karşılaşılmadı.
Yorum – SELİM ERKEK
Renault Fluence Z.E otomobil kullanımının büyük kısmını şehir içinde yapanlar için ideal. Elektrikli araçlarla yol almak için ödediğiniz bedel dizel araçlardan bile kat kat daha düşük. Hatta şu anda şarj noktalarında hızlı şarj etmek bedava. Pil kirası biraz yüksek görünüyor olsa da aylık 1500 km’nin üzerinde yol yapıyorsanız yüzde 40 oranında kar elde edebiliyorsunuz. Fluence Z.E’yi biz de şehir içinde kullandık ve aracın beklentileri karşıladığını söyleyebiliriz. Sürüş özelliklerini pek beğenmedim fakat bunun asıl sebebi Fluence Z.E’nin devşirme bir model olması. Yine aynı sebepten dolayı Fluence Z.E’de standart Fluence ile aynı fren sistemi kullanılmış ve artan ağırlık sebebiyle fren performansı zayıflamış. Tamamen elektrikli bir araç olması için tasarlanmış ZOE’de bu tarz problemler yaşanmayacağını düşünüyorum.
Renault Fluence Z.E otomobil kullanımının büyük kısmını şehir içinde yapanlar için ideal. Elektrikli araçlarla yol almak için ödediğiniz bedel dizel araçlardan bile kat kat daha düşük. Hatta şu anda şarj noktalarında hızlı şarj etmek bedava. Pil kirası biraz yüksek görünüyor olsa da aylık 1500 km’nin üzerinde yol yapıyorsanız yüzde 40 oranında kar elde edebiliyorsunuz. Fluence Z.E’yi biz de şehir içinde kullandık ve aracın beklentileri karşıladığını söyleyebiliriz. Sürüş özelliklerini pek beğenmedim fakat bunun asıl sebebi Fluence Z.E’nin devşirme bir model olması. Yine aynı sebepten dolayı Fluence Z.E’de standart Fluence ile aynı fren sistemi kullanılmış ve artan ağırlık sebebiyle fren performansı zayıflamış. Tamamen elektrikli bir araç olması için tasarlanmış ZOE’de bu tarz problemler yaşanmayacağını düşünüyorum.
Elektrikli Renault Fluence Z.E Teknik Özellikler | ||
Motor: | Senkron | |
Motor Hacmi: | - | |
Silindir Adedi: | - | |
Maksimum Güç: | 95 hp 3000-8900 d/d | |
Maksimum Tork: | 226 Nm 400-2500 d/d | |
Performans | ||
0-100 km/s Hızlanma | 13,7 s | |
Maksimum Hız: | 135 km/s | |
Frenler | ||
Ön: | Disk | |
Arka: | Disk | |
Yakıt Türü | Elektrik | |
Yakıt Tüketimi | ||
Şehir İçi: | - | |
Şehir Dışı: | - | |
Karma: | - | |
Test: | 13,9 kWh/100 kmt | |
CO2 Emisyonu | 0 gr/km | |
Boyutlar | ||
Uzunluk: | 4748 mm | |
Genişlik: | 2041 mm | |
Yükseklik: | 1458 mm | |
Dingil Mesafesi: | 2702 mm | |
Bagaj Hacmi: | 300 lt | |
Yakıt Depo Kapasitesi: | - | |
Boş Ağırlık: | 1605 kg | |
Lastik Boyutu: | 205/60 R16 |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder