biri olan Toyota Yaris üçüncü
jenerasyonu ile yollarda. Şehir içinde pratik kullanım sağlayan kompakt
boyutlarına rağmen, geniş ve ferah iç mekanıyla şaşırtan model ekonomisi
ile de ön plana çıkıyor. Hem benzinli hem de dizel motor seçeneklerinde
otomatik şanzıman opsiyonu sunan Yaris’in CVT şanzımanlı benzinli
modelinden sonra dizel ve manuel versiyonunu test ediyoruz. Toyota’nın
ülkemizde hala çok büyük bir avantajı olan sorunsuzluk imajı ile satışta
olan model, rakiplerinden daha modern teknolojileriyle dikkat çekiyor.
Tasarım
Avrupalı
rakiplerinin çekici tasarımlarıyla yarışmak zorunda kalan Yaris, eski
jenerasyonlarından tasarım olarak çok daha üstün. Kendisinden üst
segmentte yer alan Toyota modellerinden esinlenmelerin bulunduğu araç
bir B segmentine göre çok ağır bir duruşa sahip. İyi görünen tasarım
teknik açıdan gelişmelere de kapı aralamış. 0,287 cd’lik rüzgar direnç
katsayısı sayesinde Yaris rüzgardan daha kolay kurtuluyor. Bu sayede
Yaris’in ekonomik motorlarının verimliliği arttırılmış.
İlk nesil
Yaris hazırlanırken Yunan tasarımcısından, 190 cm boyunda bir kişinin
arka koltuklarda rahat edeceği bir otomobil tasarlanması istenmişti. O
başarılı tasarım üçüncü nesilde de devam ediyor. İlk iki neslinde daha
çok işlevselliğe önem verilmiş tasarımda test aracımızdaki spoiler gibi
şık dokunuşları göremezdiniz. Arka kısımda plakalığı bagaj kapağına
taşımak akıllıca olmuş ve krom detaylar araca zengin bir hava katıyor.
3885 mm uzunluğundaki Yaris, Japon rakipleri Honda Jazz’dan 15 mm daha
kısa iken Nissan Micra’dan 10,5 cm daha uzun. 286 litrelik bagaj
hacmiyle Nissan Micra ile hemen hemen aynı kapasitedeki Yaris, Honda
Jazz’ın 399 litrelik bagaj hacminin karşısında bir hayli geride.
İç mekan
Eski
Yaris geleneklerinden tamamen uzaklaşılarak yeniden tasarlanan iç
mekanda artık daha alışıldık çizgiler hakim. Selefinde ortaya
konumlandırılan gösterge panelinin alıştığımız yerine alınması çok
yerinde bir karar olmuş. İç mekanda kullanılan malzemeler hakkında övgü
dolu sözler söylemek zor. Kalite hissini veremeyen plastik yapısı pek
çok Avrupalı rakibinden geride.
İç mekanın en dikkat çeken öğesi ise
büyük bilgi ekranı. Style ve Cool donanım seviyelerinde standart sunulan
bu ekrandan geri görüş kamerasını izleyebiliyorsunuz. Opsiyonel olarak
satın alınan Touch&Go sistemi le beraber bu ekran navigasyon
özelliği kazanmanın yanı sıra daha gelişmiş bağlantı seçeneklerine
kavuşarak internete bile erişebiliyor.
İç mekanında bu tarz bir
otomobilde olması gerektiği gibi bolca eşya gözüne sahip olan Yaris’in
kolaylıkla katlanabilir koltukları sayesinde 286 litrelik bagaj hacmi
rahatlıkla arttırılabiliyor.
Motor
1.4
litrelik D-4D motora sahip test aracımız Yaris model gamının en
ekonomik üyesi. Corolla’da ve Auris’te de görev yapan ünite canlı
yapısıyla biliniyor. 3800 d/d’de 90 hp güç üreten motoru, 1800 d/d’dan
2800 d/d’ye kadar ürettiği 205 Nm torku sayesinde kullanımı zevkli
olarak nitelendirebiliriz. 1090 kg ağırlığındaki Yaris’e çevik
sayılabilecek karakter kazandıran motorun tüketim değerleri de
etkileyici. Özellikle 6 vitesin olması uzun yolculuklarda Yaris’e hem
ekonomik hem de konfor açısından büyük katkı sağlıyor. Testimizin
sonunda 5.3 lt/100 km tüketim verisi yakaladığımız model, sabit hızlı
otoyol kullanımlarında 4 lt/100 km civarında tüketim değerlerini
tutturabiliyor.
Konfor ve yol tutuş
Şehir
içi kullanmaktan büyük zevk aldığımız Yaris, orta sertlikteki
süspansiyonları sayesinde yeterli konforu sunmayı başarıyor. Hafif
direksiyonu ve çok başarılı dönüş çapı Yaris’i şehir içinde tam bir
keyif aracına dönüştürüyor. Dizel motorunun sesi iç mekana biraz
yansıyor olsa da rakiplerinden hiç biri Yaris’ten belirgin şekilde iyi
değil. Yol tutuş konusunda Yaris kullanıcı kitlesini memnun edecek bir
karaktere sahip olan Yaris yüksek hızlarda da güven veriyor. Siz yine de
yüksek hızlara çıkarken dikkat edin çünkü biraz hızlı girdiğiniz
virajlarda Yaris bolca önden kayma yaşıyor ve ESP sistemi standart
olarak hiçbir versiyonda sunulmuyor.
Kolay ayarlanan sürüş
pozisyonuyla sürücüsünü memnun eden model, arkada oturan yolcularına da
çok sıkıntı yaşatmıyor. Sunduğu diz mesafesi bu sınıf için gayet
yeterli. Ayrıca arkada oturan yolcunun baş mesafesi konusunda da endişe
etmesine gerek yok.
Güvenlik
Toyota’nın
üçüncü jenerasyonunu satışa sunduğu Yaris modeli EuroNcap çarpışma
testinden 5 yıldız aldı. Önden çarpışma testinde Yaris’in yolcu kabini
sağlam kaldı. Mankenlerin diz ve uyluk bölgesi iyi bir şekilde korundu.
Benzer koruma farklı boylardaki mankenlerde ve değişik oturma
pozisyonlarında da tekrarlandı. Maksimum puanlar sürücünün korunmasında
kazanıldı. Yan bariyer çarpışma testinde mankenin vücudu iyi korundu.
Yan direk çarpışam testinde ise yan hava yastığı tavan sütununa hafif
miktarda sıkıştı ve araç bu yüzden ceza puanları aldı. Bu testte
mankenin göğüs bölgesindeki korumanın ortalama puanlar aldığı görüldü.
Arkadan çarpışmalarda oluşan kamçı etkisine karşı ise Yaris koltukları
ortalama koruma sağlayabildi.
Yorum-Selim ERKEK
Oluşturduğu
sorunsuzluk imajının satışlarında büyük pay sahibi olduğu Toyota,
Corolla ve Avensis’te yapamadığını Yaris’te yaptı. Toyota’nı muhafazakar
çizgilerinin aşılmaya başlandığı otomobil olan Yaris, sunduklarıyla pek
çok kişiyi mutlu edecek bir otomobil. Test aracımızdaki dizel motor
düşük tüketim verileriyle mutlu ediyor. D-4D ünitenin alt devirleri Opel
ve Fiat modellerinde kullanılan 1.3 litrelik Multijet motordan çok daha
canlı. Bu sayede aracın şehir içi kullanımında çok sık vites
değiştirmek zorunda kalmıyorsunuz. Yaris uzun yıllar sahibini üzmeden
kullanılacak bir otomobil gibi duruyor. Ayrıca geçtiğimiz günlerde
başlayan kampanyayla birlikte Yaris fiyatları son derece rekabetçi bir
duruma geldi. Bundan sonra yollarda daha fazla Yaris görebiliriz.
Teknik Özellikler | ||
Motor: | 1.4 D-4D | |
Motor Hacmi: | 1364 cc | |
Silindir Adedi: | 4 | |
Maksimum Güç: | 90 hp 3800 d/d | |
Maksimum Tork: | 205 Nm 401800-2800 d/d | |
Performans | ||
0-100 km/s Hızlanma | 10,8 s | |
Maksimum Hız: | 175 km/s | |
Frenler | ||
Ön: | Disk | |
Arka: | Disk | |
Yakıt Türü | Dizel | |
Yakıt Tüketimi | ||
Şehir İçi: | 4,1 lt | |
Şehir Dışı: | 3,6 lt | |
Karma: | 4,9 lt | |
Test: | 5,3 lt | |
CO2 Emisyonu | 108 gr/km | |
Boyutlar | ||
Uzunluk: | 3885 mm | |
Genişlik: | 1695 mm | |
Yükseklik: | 1520 mm | |
Dingil Mesafesi: | 2510 mm | |
Bagaj Hacmi: | 286 lt | |
Yakıt Depo Kapasitesi: | 42 lt | |
Boş Ağırlık: | 1090 kg | |
Lastik Boyutu: | 185/60 R15 |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder