İlk
jenerasyonu 1998 yılında yollara çıkan Toyota Yaris, 2011 yılı
sonlarında üçüncü nesline kavuştu. İlk tanıtıldığı zaman geniş iç
hacmi, keyifli sürüşü ve pratik yapısıyla çok konuşulan bir model olan
Toyota Yaris, sonraki yıllarda kendisine çok benzeyen rakiplere kavuştu.
1.3 litrelik benzinli motoruyla beraber CVT otomatik şanzıman
(Multidrive) opsiyonu sunan Yeni Yaris, 1.4 D-4D dizel motorlu
versiyonunda ise 6 kademeli robotize otomatik şanzıman (Multimode)
seçeneği bulunuyor. Toyota’nın sorunsuzluk imajını arkasına alan model B
segmenti hatcback rekabetine hızlı bir giriş yapmak istiyor.
Tasarım
Yeni
Yaris hiçbir neslinde olmadığı kadar agresif çizgilerle geldi. Eskiden
Yaris için en önemli konu iç mekan ferahlığıydı. Fakat bu disiplinde pek
çok yeni model Yaris ile yarışır duruma geldi ve Toyota’nın artık daha
fazlasına ihtiyacı var. Japon üretici bu küçük modeli üst segmentteki
modelleri gibi tasarlayarak daha olgun göstermeyi tercih etmiş. Önceki
jenerasyonlardan daha yatık A sütunu kullanılarak Yaris’in daha sportif
bir görüntüye kavuşması sağlanmış. Toyota logosu odaklı ön tasarımda,
farların ve ızgaranın yapısı güncel Toyota tasarım dilini tanımlıyor.
Yeni tasarımın 0,287 cd’lik sürtünme katsayısı, Yaris’in ekonomi
yapmasına da yardımcı oluyor.
Yaris’in profil görünümünde ilk
olarak baktığımız nokta tavanın arka kısmının yüksek yapısı oluyor. İlk
nesil Yaris tasarlanırken arka koltuklarında 190 cm boyundaki bir
insanın yolculuk edebilmesi hedeflenmişti. Yeni Yaris bu geleneği devam
ettirecek kadar yüksek bir tavan yapısına sahip. Tavanın sonlandığı
noktadaki spoyler araca şık bir hava katıyor. Olgunlaşan Yaris, arka
kısmında da bu etkileri gösteriyor. Bagaja taşınmış plakalığın
üzerindeki krom kısım ve tamponun alt kısmının kıvrımlı yapısı dikkat
çeken öğelerden. 3885 mm uzunluğundaki Yaris, Japon rakipleri Honda
Jazz’dan 15 mm daha kısa iken Nissan Micra’dan 10,5 cm daha uzun. 286
litrelik bagaj hacmiyle Nissan Micra ile hemen hemen aynı kapasitedeki
Yaris, Honda Jazz’ın 399 litrelik bagaj hacminin karşısında bir hayli
geride.
İç mekan
Yüksek
bir oturma pozisyonuna sahip olan Yaris, basitliğe ve kullanışlılığa
önem verilerek tasarlanmış. Sert plastik malzemelerin kullanıldığı
konsol ve kapıların iç kısmı hakkında övgü dolu sözler söylemek mümkün
değil. Malzeme kalitesi konusunda Avrupalı rakiplerinin pek çoğu
Yaris’in önünde. İç mekanda ilk olarak eski Yaris’lerden farklı olarak
geleneksel yerinde olan gösterge panelini fark ediyoruz. Bu tarz
kesinlikle daha iyi! Test aracımızın orta konsolunda opsiyonel olarak
satın alınan Touch&Go sistemi bulunuyor. Geri görüş kamerası,
navigasyon işlevlerinin yanında ses sistemini de kontrol edebiliğimizi
sistem, cep telefonları ile eşleşerek fotoğraf ve müzik albümlerinizi
görebiliyor en önemlisi de internete erişebiliyor. Güneş ışığında bazen
az görünen ekranda daha parlak bir yapı tercih edilse daha iyi olurmuş.
Bol sayıda eşya gözüne sahip olan Yaris, kullanımı kolay kumanda
panelleriyle kullanıcı dostu bir otomobil.
Motor
CVT
şanzımanlı test aracımızda bu vites seçeneği ile satın alabileceğiniz
tek motor seçeneği olan 1.3 litrelik benzinli motor görev yapıyor. 1329
cc’lik motor 30 cc hacim farkı yüzünden 1.3 litre ve altı motora sahip
otomobillerin ödeyeceği MTV vergi diliminden yararlanamıyor. 6000 d/d’de
97,6 hp güç üreten dört silindirli ünite, 125 Nm’lik maksimum torkunu
4000 d/d’de verebiliyor. Manuel olarak da 7 kademeye hükmedebildiğimiz
CVT ünite ile büyük uyum gösteren motor ekonomik olarak gayet başarılı.
Testimizin sonunda 6 lt/100 km ortalama yakıt tüketimine imza atan model
sakin otoyol sürüşlerinde bu değeri 5 litre civarına çekiyor.
Konfor ve yol tutuş
Orta
sertlikteki süspansiyonlarıyla bu segmentin müşterilerini memnun edecek
bir yapıya sahip olan Yaris, sert darbeleri emme konusunda çok da
başarılı değil ama bu sadece Yaris’in değil rakiplerinin de pek çoğunda
olan ortak bir problem. Bu sınıftaki yol tutuşuyla öne çıkan modellerin
oldukça gerisinde olması bizi şaşırtmıyor çünkü Yaris pratikliği ile ön
plana çıkan bir model. Başarılı dönüş çapı ile şehir içinde rahat
manevralar yapılabilen model yüksek hızlardaki stabil sürüşü ile de
beğeni topluyor. Siz yine de yüksek hızlara çıkarken dikkat edin çünkü
biraz hızlı girdiğiniz virajlarda Yaris bolca önden kayma yaşıyor ve ESP
sistemi standart olarak hiçbir versiyonda sunulmuyor.
Kolay
ayarlanan sürüş pozisyonuyla sürücüsünü memnun eden model, arkada oturan
yolcularına da çok sıkıntı yaşatmıyor. Sunduğu diz mesafesi bu sınıf
için gayet yeterli. Ayrıca arkada oturan yolcunun baş mesafesi konusunda
da endişe etmesine gerek yok.
Güvenlik
Toyota’nın
üçüncü jenerasyonunu satışa sunduğu Yaris modeli EuroNcap çarpışma
testinden 5 yıldız aldı. Önden çarpışma testinde Yaris’in yolcu kabini
sağlam kaldı. Mankenlerin diz ve uyluk bölgesi iyi bir şekilde korundu.
Benzer koruma farklı boylardaki mankenlerde ve değişik oturma
pozisyonlarında da tekrarlandı. Maksimum puanlar sürücünün korunmasında
kazanıldı. Yan bariyer çarpışma testinde mankenin vücudu iyi korundu.
Yan direk çarpışma testinde ise yan hava yastığı tavan sütununa hafif
miktarda sıkıştı ve araç bu yüzden ceza puanları aldı. Bu testte
mankenin göğüs bölgesindeki korumanın ortalama puanlar aldığı görüldü.
Arkadan çarpışmalarda oluşan kamçı etkisine karşı ise Yaris koltukları
ortalama koruma sağlayabildi.
Yorum-Selim ERKEK
Klasik
otomatik şanzımanın yüksek yakıt tüketiminden kaçanlar için en iyi
tercih CVT şanzımanlar. Robotize şanzımanların konforsuzluğu yok ve çift
kavramalı şanzımanlar kadar yüksek fiyat etiketine sahip değiller.
Tüketim değerleri ile manuel şanzımanlara yakın, bazen daha da iyi
değerler yakalıyorlar ve gayet kararlı çalışıyorlar. Eğer bu şanzımanı B
segmenti bir modelde alacaksanız genelde Japon markalara yöneleceksiniz
demektir. Nissan Micra, Honda Jazz ve Toyota Yaris’de kullanılan bu
şanzıman tipi üç markada da iyi işler çıkarıyor. Toyota Yaris kullanışlı
bir otomobil ancak benim gözüme takılan bazı sorunları var. Birincisi
koltukların alt kısmını örten kaplamanın kaba görüntüsü, ikincisi büyük
navigasyon ekranının zor okunan yapısı ki gündüzleri far yakma
alışkanlığı olanlar bu ekranı hiç göremiyorlar çünkü otomatik olarak
parlaklığını azaltıyor, son olarak da standart donanımındaki ciddi
eksiklikler. Bu fiyat etiketiyle satılıyorsa Yaris çok daha donanımlı
olmalıydı!
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder