Analytics

Bu Blogda Ara

14 Şubat 2012 Salı

Punto'ya iki silindir yetiyor!


İtalya’da kullanma fırsatı bulduğumuz diğer Fiat modeli 2012 makyajına uğrayan Punto oldu. 1993 yılından beri yollarda olan Punto, 2005 yılında güncel formuna kavuşup Grande Punto ismini almıştı. Tasarımıyla çok beğenilen Grande Punto, en çok eleştirildiği nokta olan iç tasarımından 2009 yılında tanıtılan Punto Evo ile kurtuldu. 2012 model yılında tekrar özüne dönen, yani Punto ismini alan yeni model, Punto Evo ile aynı iç mekana sahipken dış tasarımında daha yeni çizgilere kavuştu.

Geçmişe dönüş!
Punto’nun yenilenen tasarımında dikkat çeken tek nokta, Punto Evo’nun önündeki Fiat logosu üzerindeki kromajlı şeridin artık olmaması. Çift renkli tampon tasarımını da bir kenera bırakan Fiat tasarımcıları Grande Punto’nun beğenilen çizgilerine geri dönmüşler gibi görünüyor. Tasarımında Maserati izleri olan Punto, şık görünüyor ama bu bile yaşlandığı gerçeğinin önüne geçemiyor.
İç mekanda ise yılların etkisini göremiyorsunuz. Evo makyajı ile değişen iç mekan derli toplu yapısıyla beğeni kazanıyor. City modu sayesinde düşük hızlarda tüy kadar hafif  bir direksiyon yapısına sahip olan Punto, bu sınıfın konfor ve sürüş özelliklerini rahatlıkla karşılıyor.

Fiat Punto pek çok yeni teknolojinin ilk kullanıldığı modellerden biri. 1999 yılında CVT şanzıman, yine aynı yılda JTD common rail dizel, 2003’de Multijet ve 2009’da Multiair teknolojilerini kullanmış olan Punto, bu listeye 2012 yılında Twinair’i ekliyor. Fiat yetkililerinin gururla tanıttığı iki silindirli benzinli motor, dizeller kadar düşük yakıt tüketimiyle ön plana çıkıyor. Hacim küçültme modasının son yıllardaki en çok konuşulan motoru olan Twinair’la birlikte 9 motor seçeneğine daha sahip olan Punto sınıfının en geniş motor gamına sahip otomobili olma özelliğine sahip. Ülkemizde dizel versiyonları ile iyi satış rakamları yakalayan Punto, 75 hp ve 95 hp gücündeki dizel motorlarına 85 hp’lik bir yenisini daha ekliyor. İkinci jenerasyon Multijet motorlardan 85 ve 95 hp gücünde olan seçeneklerde Start&Stop sistemi standart olarak sunuluyor ve 85 hp’lik seçenek 2,9 lt/100 km şehir dışı verisi ile bir rekora imza atıyor. Bu versiyonun CO2 salınımı ise sadece 90 g/km.

Kaputun altındaki en büyük yenilik: Twinair
Test parkurundaki Punto’ların tamamı 0.9 litrelik Twinair motorlu versiyonlardan oluşuyordu ve zaten bu versiyon benim de en çok merak ettiğim motora sahipti. 0,9 litrelik iki silindirli ünite, turbo beslemesi sayesinde bu küçük hacminden 5500 d/d’de 85 hp güç üretiyor ve 2000 d/d’de 145 Nm tork değerine sahip. Araçlara binmeden önce verilen brifingde twinair motorun titreşiminin azaltılması için kavrama üzerinde yapılmış çalışmalardan bahsedilmişti ancak benim hala şüphelerim vardı. Motoru çalıştırmamla kafamdaki soru işaretleri birer birer kayboldu. Rölantide neredeyse titreşimsiz olan motor, maksimum torkunu verdiği devirde de aynı yapısını koruyor fakat devir yükseldikçe iki silindirli olduğunu daha fazla gizleyemiyor. Hemen yola çıkıyoruz ve twinair’ın düşük devirlerdeki başarısı göze çarpıyor. Punto’yu rahatlıkla hareket ettiren ünite, 6 kademeli manuel şanzımanla kombine edilerek Punto’nun daha ekonomik yol alması hedeflenmiş. Orta konsoldaki ECO butonu sayesinde gaz pedalı tepkilerini değiştiren araç daha ekonomik bir sürüş tarzına bürünüyor. Alıştığımız motor karakterinden daha farklı bir yapıda olan Twinair tıpkı bir motosiklet motoru gibi hızlı şekilde devirleniyor ve devrini hemen kaybetmiyor. 145 Nm’lik torkun üretildiği devir bandında yol aldığınızda 5 lt/100 km civarında tüketim değerleri rahatlıkla yakalayabildik. Daha dikkatli kullanıldığında bu değeri düşürmek mümkün.  0.9 litrelik motorla Punto’nun çekilmez olacağını düşünüyorsanız 12.7 saniyelik 0-100 km/s ve 172 km/s maksimum hız değerlerinin 1,3 Multijet 75 hp’den daha başarılı olduğunu hatırlatırım.
Selim Erkek - İtalya



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder