Stationwagon
gövde yapısına sahip araçlar ülkemizde pek ilgi görmese de, yeni
modellerin çekici tasarımları ve fonksiyonellikleri bu ön yargıyı yavaş
yavaş kırıyor. Türkiye’nin en çok satan hatchback otomobillerinden biri
olan Opel Astra’nın, daha büyük ailelere hitap eden versiyonu Sport
Tourer’ın dünya lansmanı Türkiye’de yapıldı. Türk halkının Astra
sevgisinden yararlanarak kendisini sattırmaya çalışacak model, Renault
Megane ST, Kia Ceed SW ve Ford Focus SW modelleriyle rekabet ediyor.
Opel Astra 1.3 litre 95 hp dizel, 1.4 litre 140 hp benzinli ve 1.6 litre
180 hp benzinli motor seçenekleri ile satılıyor.
Tasarım
Stationwagon
araçların eski hantal tasarımları artık geride kaldı. Kendi segmentinin
en dinamik yüzlerinden biri olan Astra, bu karakterini ST versiyonunda
da gösteriyor. Arkaya doğru uzanan LED destekli farlar ve kromajlı ön
panjur Astra’nın yüzünü oluşturuyor. Arka kısımda ise iki parçalı
tasarlanmış stop grubunun ortasındaki büyük Opel logosu dikkatleri
çekiyor. Hatchback kardeşinin arka koltukta yolculuk edenlerin baş
hizasından itibaren alçalan tavan yapısı bu versiyonda hiç yok ve bu
sayede arka kısımda daha fazla baş mesafesi sunuluyor. Tavanda bulunan
spoiler sayesinde Astra ST sportif kimliğini bu versiyonda da
gösteriyor. Aracın bagaj kapağının sağ alt köşesinde bulunan EcoFlex
yazısı motor kaputunun altında çevreci bir motorun görev yaptığını
belirtiyor.
İç mekan
Dış
tasarımındaki sportifliği iç mekana da başarıyla yansıtan Astra, özenle
hazırlanmış iç mekanıyla beğenimizi kazandı. Malzeme kalitesinin gayet
iyi olduğu aracın birkaç yerinde sert plastik malzeme kullanılmış ancak
göze batan bir durum yok. Aracı ilk kullananlar için düğme karmaşası
yaşanabiliyor. Astra, araca alıştıktan sonra kullanıcısına herhangi bir
problem yaşatmıyor. Orta konsolun üzerindeki büyük navigasyon ekranı
görsel açıdan gayet hoş fakat sadece ana yolları göstermesi eksi puan
almasına neden oluyor. İç mekanında bir çok saklama gözü olan Astra bir
önceki nesildeki zafiyeti gidermiş. Test aracımızdaki yarı deri
koltukların hem yan destekleri hem de konforları gayet iyiydi. Ancak
arka koltuk diz mesafesinin başarılı olmadığını bir kez daha
söylemeliyiz. 370 litre bagaj hacmi sunan Astra’nın iki katlı bagaj
yapısı eşyalarınızı daha düzenli bir şekilde yerleştirmenize olanak
sağlıyor.
Motor
Test
aracımızdaki 1.3 litrelik dizel motor Opel’de Astra, Corsa, Combo,
Meriva’dan da tanıdığımız bir ünite. Fiat ortaklığıyla geliştirilmiş
motor Fiat’da da 500’den Doblo’ya kadar geniş bir ürün yelpazesinde
görev yapıyor. Başarısını kanıtlamış bu motor Astra’nın Türkiye’de
satılan tek dizel seçeneği. Önceden 90 hp olan 1.3 litrelik motorun gücü
yeni jenerasyonla birlikte 5 hp artarak 95 hp olmuş. 190 Nm’lik torkunu
1750 devirden 3250 devire kadar verebilen motor alt devirlerde
cansızlığı ile dikkat çekiyor. Bunun üzerine Astra’nın 1535 kg’lık boş
ağırlığı eklenince bol bol vites değiştirmek zorunda kalıyorsunuz. 100
km/de ortalama 6,3 litre motorine ihtiyaç duyan test aracımız, şehir
dışı dikkatli kullanımda 4 litrenin altında yakıt tüketim değerlerine
ulaşabiliyor. Tabi bu değerleri elde etmesine yardımcı olan EcoFlex’den
bahsetmeliyiz. Bu proje kapsamında düşük yuvarlanma dirençli lastikler,
düşük rölanti hızı, aerodinamik iyileştirmeler ve uzun beşinci vites
oranı gibi etkenler bir araya getirilerek çevreci otomobiller
üretiliyor. Ancak tüketim konusunda söylediğimiz bütün olumlu düşünceler
performans konusunda terse dönüyor. Astra ST 1.3 CDTi EcoFlex’in 0-100
km/s hızlanmasını 14,5 saniyede tamamlayabiliyor. 1393 kg’lık başlangıç
ağırlığı donanım seviyesine göre 1613 kg’a kadar çıkabiliyor. Bunun
üzerine araca 5 kişi binip 500 litrelik bagajı doldurduğunuzda
ağırlığınız 2 tonu geçiyor ve motor iyice zorlanmaya başlıyor. Bu
şekilde yaptığınız yolculuklarda dik yokuşlarda birinci vitesi bol bol
kullanmak zorunda kalıyorsunuz. Uzun süren hızlanma evresinden sonra ise
Astra Sport Tourer’ı ekonomik bir şekilde taşıması motorun en güzel
yanı!
Konfor ve yol tutuş
Opel
Astra’nın sürüş dinamikleri bu sınıfın çıtasını belirleyebilecek kadar
yüksek. Stationwagon versiyonu da aynı şekilde çok iyi yol tutuyor.
Gelişmiş süspansiyon sistemi, Astra sürücüsünün her virajda otomobiline
biraz daha aşık olmasına neden oluyor. Viraj limitleri çok zorlandığında
arka kısımdan kaymaya başlayan Astra, ESP’nin sert dokunuşlarıyla
yolunu bulmakta gecikmiyor. ESP kapatma düğmesi ise Astra ile biraz daha
eğlenmenize izin veriyor ancak yine de işi abarttığınızda devreye
girerek kontrolü ele alıyor. Astra’nın hassas direksiyonu sınıfının en
iyileri arasında sayılabilir.
Otoyol kullanımındaki konfor
açısından rakipleri ile benzer bir performans sergileyen Astra, sert
süspansiyonlarının bozuk yollarda ememediği darbeler yüzünden
konforundan ödün veriyor. İç mekana çok az yansıyan motor sesinin yanı
sıra yüksek süratlerde de rüzgar sesi Astra’nın iç mekanına giriyor.
Yorum - Selim ERKEK
Stationwagon
karoseri ile hatchback kardeşinin sıkışık yapısından kurtulan Opel
Astra, keyifli sürüş özellikleri, çekici tasarımı, ve iyi görünen iç
mekanı ile tercih edilebilecek bir otomobil. Aracın 500 litrelik bagajı
bir stationwagona göre çok geniş olmasa da 5 kişilik bir aile için
yeterli sayılabilir. Aracın en büyük eleştirilecek noktası kalıbına göre
küçük kalan motoru. 1.3 litrelik motor yüklü ağırlığı 2 tonun üzerine
çıkan aracı hareket ettirirken zorlanıyor. Şehir içinde sürekli eliniz
viteste yol alıyorsunuz. Bu kadar fazla vites değişimine ihtiyaç duymak
bir süre sonra can sıkıcı olabilir. Bu motorla beraber aracın performans
verileri eleştirilebilir ancak yakıt tüketimi bu boyuttaki bir araçtan
beklenmeyecek kadar düşük. Şehir içi trafiğinde tüketimin düşürülmesine
yardımcı olan Start&Stop sisteminin hakkını da vermek lazım. Sistem
hızlı çalışan yapısıyla beğenimizi kazandı. Opel Astra ST düşünenlerin
değerlendirmesi gereken diğer mevzu da aracın fiyatı. Rakiplerinin
içerisinde Astra’dan çok daha düşük fiyatlı alternatifler mevcut. Hatta
MPV’ler içerisinde bile Astra ST’den daha düşük fiyata sahip modeller
çok fazla.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder