Analytics

Bu Blogda Ara

18 Şubat 2011 Cuma

Toyota Land Cruiser Prado 3.0 D-4D: 'Dağları Titretiyor!'

14 Şubat 2011 07:30:00
Toyota Land Cruiser, arazi aracı denildiğinde akla ilk gelen modellerden biridir. 60 yılı aşkın arazi tecrübesi ve milyonlarca kullanıcının deneyimleri bu modeli efsane haline getirdi. Land Cruiser model gamının biraz daha şehre uyarlanmış hali Prado, yine de ailenin genlerini taşıyor. 1990-1996 yıllarında üretilen Land Cruiser 70 serisi ilk defa ‘Prado’ uzantısı ile satılmaya başlanmıştı.
İkinci nesil Land Cruiser 90 ismiyle 1993-2002 yılları arasında üretildi. 2002-2009 yılları arasında üretilen üçüncü nesil, Prado’nun şehre iyice alıştığı seri oldu. Özellikle Arap ülkelerinde tercih edilen araç Land Cruiser 120 Prado olarak adlandırıldı. 2009’da yerini J150 Prado’ya yani güncel modele bırakan araç büyük bir miras da devretti.
Tasarım
Toyota Land Cruiser, heybetli tasarımını gizlemeyen bir model. Araç bütün ihtişamını göstermek için elinden geleni yapıyor. Köşeli hatların kullanıldığı tasarım pek güncel olmasa da güçlü göründüğü kesin. Aracın küt ön tasarımında, kromajlı ön ızgara ve dik yapılı farlar dikkat çekiyor.  Büyük yapılı aynaları Prado’nun görüş açılarını iyileştirirken, yan sinyallere de ev sahipliği yapıyorlar. Yan basamakları ve tavan raylarıyla güçlenen profil görünümünde, arka stop grubundan başlayıp arka kapının ortasına kadar uzanan çıkıntı dikkat çekiyor.
Arka kısımda tavan spoyleri ile tasarımına renk katmaya çalışan Prado’nun bagaj kapağı yana doğru açılıyor.  Ancak ufak eşyaları bagaja atmak için sadece cam kısmını açmayı tercih edebilirsiniz. Land Cruiser’ın rüzgar sürtünme katsayısı bir önceki jenerasyona göre 0.2 cd iyileştirilerek 0.35 cd’ye düşürülmüş.
Toyota Land Cruiser Prado, 4760 mm uzunluğa, 1885 mm genişliğe ve 1880 mm yüksekliğe sahip. Arazide de iddialı olan aracın sırasıyla yaklaşma, uzaklaşma ve tepe açıları 32-25-22 derece.  42 derece eğime tırmanabilen Prado’nun yanal eğim açısı da 42 derece. Bu araç ile 70 cm sudan problemsiz şekilde geçebiliyorsunuz.




İç mekan
Şık bir iç mekana sahip Prado’ya alışmak biraz zaman alıyor. Konsolda o kadar çok düğme var ki, aradığınızı bulmak için vakit harcıyorsunuz.  Alışma evresini atlattıktan sonra ise Prado’nun içi eğlenceli gelmeye başlıyor.  4 kollu deri-ahşap kaplama direksiyon yol bilgisayarı, telefon, MTM (çoklu arazi monitörü), ses sistemi ve MTS (Çoklu arazi seçimi)’e ev sahipliği yapıyor. MTM, aracın dört bir yanına yerleştirilmiş olan kameraların orta konsoldaki ekrana birleştirilmiş bir görüntü vermesini sağlayan sistemin adı. Zorlu arazi koşullarında aracı yolda ve tehlikelerden uzak tutmanızı sağlayan sistem çok akıllıca düşünülmüş. Direksiyonun sağ alt tarafından aracın süspansiyon kontrolleri yapılarak yüksekliği ayarlanabiliyor. Buradaki bir diğer düğme ile araç spor moda veya konfor moduna alınabiliyor. Ayrıca ESP kapatma butonuna da burada yer verilmiş. Sol alt tarafta ise silecek suyu ısıtıcısı, far yıkama ve yükseklik ayarı gibi kontrol elemanları bulunuyor.
Orta konsolun en üstünde bulunan havalandırma ızgaralarının iyi durmadığını söylemeliyiz. Ancak altında bulunan büyük bilgi ekranı çok işlevsel. Buradan araç hakkında birçok bilgi alabiliyorsunuz. Bu ekran aynı zamanda geri görüş kamerası olarak da görev yapıyor.  Çok başarılı bir ses sistemine sahip Prado dahili bir hard diske de sahip. Kol dayamanın altında büyük bir buzdolabı bulunuyor. Aracın arazi kontrolleri ise vitesin hemen önünde bulunan kumandalardan yapılıyor.
Oldukça geniş bir iç hacim sunan Prado’nun üçüncü koltuk sırası elektrikli olarak açılıyor ve kısa yolculuklarda sıkıntı yaratmıyorlar. Toyota arkada yolculuk edenlerin konforunu düşünerek tavana bir LCD ekran yerleştirmiş. Açılıp kapanabilen bu ekrandan film izlenebiliyor.

Motor
Toyota’nın D-4D dizel teknolojisini kullanan Prado motoru sesli çalışıyor. Eğer şehir içinde de kullanılacak bir SUV yapıyorsanız motor sesi bu kadar olmamalı. 3.0 litrelik sıralı 4 silindirli motor 3400 d/d’de 173 hp güç üretiyor. 1600-2800 d/d aralığında 410 Nm tork üreten ünite 2300 kg’yi bulan ağırlığıyla Prado’yu istenildiği gibi hızlandıramıyor. Araç 0’dan 100 km/s hıza ulaşmak için 11,7 saniyeye ihtiyaç duyuyor ve maksimum 175 km/s hıza ulaşabiliyor. 5 ileri klasik otomatik vitesle gücünü yere aktaran araç testimiz süresince 13 lt/100 km ortalama yakıt tüketimine imza attı.

Konfor ve yol tutuş
Yumuşak süspansiyon yapısı ve rahat koltuklarıyla konfor olarak başarılı sayabileceğimiz aracın içerisine giren motor sesi rahatsız edici olabiliyor. Konfor donanımları hem ön hem de arka koltuklarda yolculuk yapanların beklentilerini karşılayacak düzeyde. İç mekan açık renk döşemelerin ve sunroofun da etkisiyle oldukça ferah.
Yüksek araçların en büyük problemlerinden biri yol tutuşu disiplininde istediğimiz performansları verememeleridir. Land Cruiser Prado’nun yol tutuşunu iyileştirmek için Kinetik Dinamik Süspansiyon Sistemi kullanılmış. Sistem aracın gövdesinin daha az yatmasını sağlamak için süspansiyonları elektronik supapları kontrol ediyor.  Bu sisteme rağmen Prado’nun gövdesi virajlarda kolayca yana yatıyor.  ESP sistemi aracın lastiklerindeki devir farkını algıladığı gibi devreye girip aracı yola sokuyor.
Land Cruiser Prado isminin öne çıktığı yer ise arazi koşulları oluyor. Aracın orta ve arka diferansiyel kilitleri arazide kendine olan güvenini gösteriyor aslında. Prado’nun orta konsolundan kontrol edilen Crawl kontrol sistemi, en zor koşullarda bile patinaja çok fazla düşmeden aracı ilerletiyor. Sistem gaz ve fren pedalının kontrolünü eline alıyor ve sizden sadece direksiyonu kontrol etmenizi istiyor.  Daha az zorlu arazi şartlarında ise MTS yetiyor.  MTS, aracın arazi koşullarına göre sürüş karakterini ayarlayan bir sistem. Yol bilgisayarında açılan MTS menüsünden Çamur ve kum, çakıl, tümsek ve taş ayarlarından birini seçerek daha iyi arazi performansı elde etmenizi sağlıyor.

Güvenlik
Toyota Land Cruiser Prado’nun, EuroNcap çarpışma testine katılımı bulunmuyor.  Prado’da sürücü, yolcu, yan, perde ve sürücü diz hava yastıkları standart olarak sunuluyor.

Yorum - Selim ERKEK

Toyota Land Cruiser Prado için;  tasarımı çirkin, iyi yol tutamayan ve güçsüz bir araç diyebilirim.  Evet aracın sürüş dinamikleri çok zayıf, direksiyonu hissiz, fren performansı bu sınıfın lüks modellerine yaklaşamıyor, hatta motor gücü de hacmine göre başarısız. Çok acımasız eleştiriyorsun diyenler olacaktır ama gerçek bu.  Peki Prado sahipleri neden bu aracı alırlar? Bu saydıklarımın hepsini Prado sahipleri de biliyor. Ancak onlar araçlarını zaten bu saydıklarım için almadılar ki!  Bu aracı gerçekten bilinçli bir şekilde alan kişiler; araçlarını sadece Nişantaşı’ndan İstinye’ye gitmek için kullanmayan,  canı sıkıldığında direksiyonu yol olmayan yöne çeviren, hiç kimsenin gidemediği yerlere ne olur endişesi taşımadan giren ve yaz tatillerini oteller yerine kimselerin ulaşamadığı yerlerde kamp yaparak geçiren kişiler. Bu araçla yolda kalabilmeniz için oldukça fazla uğraşmanız gerekiyor.  Limitli kaydırmalı merkezi diferansiyel kilidi ve elektronik arka diferansiyel kilidi olan aracın elektronik off road yardımcısı Crawl Control de çok iyi çalışıyor. Eğer maceracı bir ruha ve yeterli paraya sahipseniz Prado size çok iyi bir yol arkadaşı olabilir.

Teknik Özellikler
Motor:3.0  
Motor Hacmi:2982 cc 
Silindir Adedi:4 
Maksimum Güç:173 hp 3400 d/d 
Maksimum Tork: 410 Nm 1600-2800 d/d 
Performans  
 0-100 km/s Hızlanma11,7 s
 Maksimum Hız:175 km/s
   
Frenler  
 Ön:Disk
 Arka:Disk
   
Yakıt Türü Dizel
Yakıt Tüketimi  
 Şehir İçi:10,4 lt
 Şehir Dışı:6,7 lt
 Karma:8,1 lt
 Test:13 lt
   
Boyutlar  
 Uzunluk:4760 mm
 Genişlik:1885 mm
 Yükseklik:1880 mm
 Dingil Mesafesi:2790 mm
 Bagaj Hacmi:620 lt
 Yakıt Depo Kapasitesi:87 lt
 Boş Ağırlık:2240 kg
 Lastik Boyutu:265/60 R18

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder