Audi’nin küçük sınıfta araç üretme sevdası üçüncü girişimde başarılı olacak gibi görünüyor. Alman üreticinin ilk denemesi Audi 50, Volkswagen Polo’ya boyun eğmişti. İkinci deneme Audi A2 ise markanın adını bile anmaktan hoşlanmadığı bir proje olarak tarihe geçti.
Üçüncü deneme olan Audi’nin en küçük yıldızı A1’i aslında ilk kez 2007 Tokyo Motor Show’da görmüştük. Audi metroproject quattro adıyla sergilenen model ufak sadeleştirmelerle 2010 yılında yollara indi. MINI’nin başlattığı premium mini segmentte Audi’yi temsil eden A1, Cooper’ın retro tasarımının aksine modern çizgilerle müşteri çekmeye çalışıyor.Audi’nin birbirine benzeyen ön tasarımları her ne kadar can sıkıcı olsa da Audi A1’in ön tasarımını hemen hemen herkes beğeniyor. Büyük ızgarasının etrafında agresif bir görünüm sunan LED destekli farlar A1’in en dikkat çekici noktası. Tabi bu LED desteği için 910 Euro bedel ödüyorsunuz. Audi A1’i satın alırken önünüze konulan opsiyon listesinden aracın donanımlarını olduğu kadar dış görünüşünü de kişiselleştirebiliyorsunuz. LED destekli arka stop grubu bagaj kapağı üzerinde tek parça olarak tasarlanmış. Bagaj kapağı kaldırıldığında ortaya çıkan ayrı stop lambaları, aracın bagaj kapağı açık durumdayken daha iyi görünür olmasını sağlıyorlar.
A1’de diğer Audi’lerden daha düşük bir kalite bekliyorsanız yanılıyorsunuz. Aracın iç mekanında kullanılan malzemelerin kalitesi çok yüksek. Vites körüğü, el freni kolu, kapı döşemeleri, kapı kolları ve havalandırma ızgaralarının kaplamalarının istediğiniz renk veya desende seçebildiğiniz A1’in iç mekanını kendi zevkinize göre oluşturabiliyorsunuz. Test aracımızın içi sanıyoruz ki bu kombinasyonlara dikkat çekmek için oldukça renkli tasarlanmıştı. Audi A1’in içerisinde ergonomik sorunu olan hiçbir kumanda elemanı bulunmuyor. Orta konsolun üst kısmına yerleştirilmiş MMI bilgi ekranı bu sınıfta bir ilk. Oldukça pahalı bir opsiyon olan bu ekrandan müzik sistemi, telefon ve araç bilgilerine ulaşmanın yanı sıra Türkiye haritası bulunmayan (!) navigasyon özelliğini kullanabiliyorsunuz. Audi A1’in arka koltukları orta boylu iki yolcunun yolculuk edebilmesine imkan sunarken uzun boylu yolcuların kafası tavanla temas etmek zorunda kalıyor. Ayrıca bu koltuklarda sunulan diz mesafesi MINI Cooper’dan daha fazla olduğunu belirtelim. Audi A1, 270 litrelik bagaj hacmiyle bu sınıfın üst değerlerinde dolaşıyor.
Audi A1, 1.2 TFSI 86 hp ve 1.4 TFSI 122 hp olmak üzere iki benzinli ve 1.6 TDI 90 ve 105 hp iki dizel motor seçeneği ile satılmakta. Test aracımızda görev yapan 1.6 TDI motor VW grubunda yakından tanıdığımız bir ünite. 4400 d/d’da 105 hp güç üreten motorun maksimum torku 250 Nm ise 1500-2500 d/d aralığında ortaya çıkıyor. 1215 kg ağırlığındaki A1’i 10.5 saniyede 100 km/s hıza ulaştıran motorun yakıt tüketim değerleri de makul. En küçük Audi testimiz süresince ortalama 5.4 lt/100 km ortalama yakıt tüketimi değeri yakaladı. Audi A1’in 105 hp’lik TDI motor seçeneği sadece 5 kademeli manuel şanzımanla satın alınabiliyor. Dizel S-Tronic kombinasyonu ise sadece 90 hp’lik seçenekte mevcut.
Audi A1 sert süspansiyon sistemi nedeniyle konfordan çok iyi yol tutuş düşünülerek geliştirilmiş. Opsiyon listesindeki spor koltuklar rahat oldukları kadar, yan destekleriyle de vücudu iyi sarıyor. Sessiz bir iç mekana sahip A1’in sesli çalışan TDI motorunun gürültüsü sadece motor soğukken içeriye sızıyor. Yol sesi neredeyse hiç olmayan aracın yüksek hızlarda duyulan hafif rüzgar sesi ise bizi rahatsız edecek bir boyuta ulaşmadı.
Bu segmentin öncüsü MINI Cooper’ın yol tutuşu hala en iyi olsa da Audi A1’de çok iyi yol tutan bir araç. Audi’nin yeni geliştirdiği ESP sistemi elektronik kilitli diferansiyel ile beraber çalışarak aracın virajları daha hızlı almasını sağlıyor. Sistem tutunma kaybı yaşayan tekerleğe giden torku keserek diğer tekerleğe gönderiyor. Bu sayede A1’in tutunması ve çekişi artmış oluyor. Test aracımızda ağırlığın yüzde 63’ünün ön aksta olması çok fazla görülebilir ancak bu sınıf için bu değer çok başarılı.
Aracın hassas direksiyonunun geri bildirimleri de son derece başarılı. Audi A1 direksiyonunda kendinizi virajları kovalayan bir yarışçı gibi hissediyorsunuz. Hızlı girilen virajlarda arkasını hafifçe bırakan A1, kontrolsüz hareketlerde bulunmuyor. Zaten siz aracın arkasını bu şekilde kaydırmaya devam ederseniz ESP devreye girerek bu kadar eğlence yeter deyip aracı yoluna sokuyor.
Güvenlik
Audi A1, Euro NCAP güvenlik testlerinden 5 yıldızla çıktı. A1 böylece kendi segmentinin en güvenli araçlarından biri oldu. Hava yastıkları, koruyucu barlar, alüminyum gövdesi ve daha birçok güvenlik önlemleriyle, Audi A1 ön, arka ve yan çarpışma testlerinden en yüksek puan olan 5 yıldızı aldı. A1, bebek yolcu güvenliğinden de başarıyla çıktı.
Yorum - Selim ERKEK
Audi A1’in direksiyonuna geçtiğim an kafamdaki tek soru aracın MINI Cooper’ın verdiği sürüş zevkini verip veremeyeceğiydi. Daha önce slalom testlerinde kullandığım aracın normal yol koşullarında verdiği haz MINI’den aşağı değil. Ayrıca test aracımızdaki TDI motor bile Audi A1’e şehir içinde yeterli çevikliği sağlıyor. Aracın içerisindeki kalite hissi ve tasarım ise MINI Cooper’dan çok daha iyi. Sanırım malzeme ve işçilik kalitesi sınıfının üst limitlerini belirlemeyen bir Audi göremeyeceğiz. Her ne kadar test aracımızın içi çok kötü renklerle kombine edilmiş olsa da, kendi zevkinize uygun güzel kombinasyonlar oluşturmanız mümkün. Yazıyı yazarken aracın olumsuz yönlerini düşünüyorum ancak fiyatından başka bir şey inanın bulamadım. Paranız varsa ve ilgi çekmek istiyorsanız A1 biçilmiş kaftan.
Teknik Özellikler | ||
Motor: | 1,6 TDI | |
Motor Hacmi: | 1598 cc | |
Silindir Adedi: | 4 | |
Maksimum Güç: | 105 hp 4400 d/d | |
Maksimum Tork: | 250 Nm 1500-2500 d/d | |
Performans | ||
0-100 km/s Hızlanma | 10,5 s | |
Maksimum Hız: | 190 km/s | |
Frenler | ||
Ön: | Disk | |
Arka: | Disk | |
Yakıt Türü | Dizel | |
Yakıt Tüketimi | ||
Şehir İçi: | 4,7 lt | |
Şehir Dışı: | 3,5 lt | |
Karma: | 3,9 lt | |
Test: | 5,4 lt | |
Boyutlar | ||
Uzunluk: | 3950 mm | |
Genişlik: | 1740 mm | |
Yükseklik: | 1420 mm | |
Dingil Mesafesi: | 2470 mm | |
Bagaj Hacmi: | 270/920 lt | |
Yakıt Depo Kapasitesi: | 45 lt | |
Boş Ağırlık: | 1215 kg | |
Lastik Boyutu: | 215/40 R17 |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder